Інтертекстуальне прочитання повісті Ольги Мак «Каміння під косою»
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-3-216-230Ключові слова:
інтертекстуальність, алюзія, паратекстуальність, біблійні мотиви, автобіографія, Ольга Мак, Тарас Шевченко, ГолодоморАнотація
У статті окреслено інтертекстуальні зв’язки повісті «Каміння під косою» діаспорної письменниці Ольги Мак. У розвідці акцентовано на прочитанні твору в контексті прози письменників-емігрантів про Голодомор – Василя Барки, Олекси Гай-Головка, Олени Звичайної, Уласа Самчука. Вказано, що Ольга Мак була безпосереднім свідком історичних подій, з документальною точністю та експресіоністичною виразністю зобразила їх в повісті. З-поміж інтертекстуальних посилань на історичні факти, привертають увагу й апелювання до особистої долі авторки.
Інтертекстуальний дискурс повісті структурований на перетині поезії Тараса Шевченка, біблійних мотивів, спогадів письменниці. Відсилання до «чужого» літературного тексту є виразним прикладом міжтекстової комунікації повісті Ольги Мак і поезії Тараса Шевченка. Запозичення, включення цитат з творів Кобзаря у повість тісно пов’язані із світоглядною концепцією та авторськими настановами, внаслідок чого відбувається актуалізація інтертекстуальності. Історіософічність поетичного мислення Тараса Шевченка декларовано у повісті через рядки поезії, що їх читає Андрій Півпола. Слова Кобзаря звучать по-новому, підкреслюють зображення Голодомору 1932–1933 років, спустошення на просторах України. Перепрочитуючи крізь столітню історію тексти Кобзаря, авторка підкреслює актуальність слів поета, їх пророчість.
Виявом паратекстуальності є назва твору, що має символічно-смислове наповнення, актуалізована фольклорною основою та активізована через текстове відсилання до образу косаря з поезії Тараса Шевченка. Зафіксовано у повісті Ольги Мак як сигнал інтертекстуальної присутності біблійні образи і мотиви. Доведено, що інтертекстуальні включення конденсують грані світоглядно-естетичної концепції авторки, вказують на приховані смисли тексту, долучають фактографічні штрихи її біографії. Взаємодія з іншими текстами сприяє декодуванню творчого задуму письменниці, розширює читацький горизонт прочитання.
Посилання
1. Vasylenko, Vadym 2019. Spovid zhertvy y intonatsiia pomsty: holod, teror i pysmo [Confession of a Victim and Intonation of Vengeance: Famine, Terror and Writing]. Slovo i chas 6: s. 3–19. https://doi.org/10.33608/0236-1477.2019.06.3-19 (In Ukrainian)
2. Zhurba, Svitlana 2017. Trahediia ukrainskoho selianstva pid chas holodomoru u prozi diaspory (na materiali tvoriv Oleny Zvychainoi ta Ivanny Chornobryvets) [The Tragedy of the Ukrainian Peasantry during the Holodomor in Diaspora Prose (Based on the Works of Olena Zvychayna and Ivanna Chornobryvets)]. Literatury svitu: poetyka, mentalnist i dukhovnist 10: s. 102–113. https://doi.org/10.31812/world_lit.v10i0.1034 (In Ukrainian)
3. Zhurba, Svitlana 2024. Retseptsiia poezii Tarasa Shevchenka v povisti «Kaminnia pid kosoiu» Olhy Mak [The Reception of Taras Shevchenko’s Poetry in Olha Mak’s Novella “Stones under the Scythe”]. In: Henii Shevchenka: osobystist, tvorchist, dolia: materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii. Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, s. 28–31. (In Ukrainian)
4. Zvychayna, Olena 1953. Myrhorodskyi yarmarok [The Myrhorod Fair]. Vinnipeh: Tryzub. (In Ukrainian)
5. Kyrpa, Halyna 2004. Vona zhyla Ukrainoiu [She lived in Ukraine]. Nashe zhyttia 61/3: s. 5–7. (In Ukrainian)
6. Kovalenko, Lidiia – Maniak, Volodymyr 1991. 33-y: holod: Narodna Knyha-Memorial [The 33rd: Famine: The People’s Memorial Book]. Kyiv: Radianskyi pysmennyk. (In Ukrainian)
7. Kononchuk, Tetiana 2011. Ekzystentsiini vymiry osmyslennia realnosti v povisti Olhy Mak «Kaminnia pid kosoiu» [Existential Dimensions of Comprehending Reality in Olha Mak’s Novella “Stones under the Scythe”]. Teoretychna i dydaktychna filolohiia 10: s. 203–214. (In Ukrainian)
8. Kuz, Valentyna 2019a. Zhanrovo-stylovi osoblyvosti maloi prozy Olhy Mak [Genre and Stylistic Features of Olha Mak’s Short Prose]. Problemy suchasnoho literaturoznavstva 29: s. 145–156. https://doi.org/10.18524/2312-6809.2019.29.180599 (In Ukrainian)
9. Kuz, Valentyna 2019b. Ideino-tematychni, zhanrovo-stylovi aspekty prozy Olhy Mak [Ideological-Thematic, Genre and Stylistic Aspects of Olha Mak’s Prose]. Zakarpatski filolohichni studii 8/1: s. 116–120. (In Ukrainian)
10. Laskava, Yuliia 2020. Sotsialnyi aspekt stanovlennia obrazu dytyny-syroty v chasy Holodomoru [The Social Aspect of Forming the Image of the Orphaned Child during the Holodomor]. In: Totalitaryzm yak systema znyshchennia natsionalnoi pamiati: zbirnyk naukovykh prats za materialamy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu 11–12 chervnia 2020 roku / nauk. red. T. Yeshchenko. Lviv: Drukarnia Lvivskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni Danyla Halytskoho, s. 118–121. (In Ukrainian)
11. Mak, Olha 1973. Kaminnia pid kosoiu [Stones under the Scythe]. Toronto: Homin Ukrainy. (In Ukrainian)
12. Matsko, Vitalii 2009. Ukrainska emihratsiina proza XX stolittia [Ukrainian Emigration Prose of the 20th Century]. Khmelnytskyi: PP Derepa I. Zh. (In Ukrainian)
13. Prosalova, Vira 2019. Intertekstualnyi analiz: teoriia i praktyka [Intertextual Analysis: Theory and Practice]. Vinnytsia. (In Ukrainian)
14. Reha, Alina 2015. Khudozhno-filosofska svoieridnist prozy Olhy Mak: dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata filolohichnykh nauk [The Artistic and Philosophical Peculiarities of Olha Mak’s Prose: Dissertation for the Degree of Candidate of Philological Sciences]. Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi natsionalnyi universytet im. Vasylia Stefanyka. (In Ukrainian)
15. Tymoshchuk, Nataliia 2006. Antytotalitarnyi dyskurs ukrainskoi prozy KhKh stolittia: problematyka holodomoru ta osoblyvosti yii khudozhnoi realizatsii: avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata filolohichnykh nauk [Anti-Totalitarian Discourse in Ukrainian Prose of the 20th Century: Issues of the Holodomor and Specifics of Its Artistic Representation: Abstract of Dissertation for the Degree of Candidate of Philological Sciences]. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka. (In Ukrainian)
16. Shapoval, Mariana 2009. Intertekst u svitli rampy: mizhtekstovi ta mizhsubiektni reliatsii ukrainskoi dramy [Intertext in the Light of the Stage: Intertextual and Intersubjective Relations of Ukrainian Drama]. Kyiv: Avtohraf. (In Ukrainian)
Downloads
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Svitlana Zhurba

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Водночас робота ліцензується за умовами ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), що дозволяє іншим поширювати матеріал за умови належного посилання на автор(ів) та первинну публікацію в цьому журналі.











