Актуальні проблеми мовної педагогіки на Закарпатті
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2022-2-219-232Ключові слова:
idegennyelv-tanítás, közoktatás, felsőoktatás, Kárpátalja, aktuális nyelvpedagógiai kérdések, a pandémia pozitív hatásaiАнотація
Метою нашої роботи є вивчення сучасного стану викладання іноземних мов на Закарпатті та представити актуальні проблеми мовної педагогіки регіону. Для того, щоб зрозуміти сьогодення, необхідно знати минуле, тому в роботі подано інформацію про стан викладання іноземних мов на Закарпатті до 1991 року, тобто яким було навчання іноземних мов (ІМ) до періоду незалежності України. На початку 2000-х років у країні була проведена реформа у викладанні ІМ. Головна зміна полягала в тому, що діти почали вивчати ІМ у віці семи років, на три роки раніше, ніж до реформи. У 2004 року було здійснено перше на Закарпатті комплексне дослідження з мовної педагогіки, яке дало оцінку ситуації у сфері навчання англійської мови того часу. Проведено порівняльний аналіз стану викладання іноземної мови 18 років тому і сьогодення, вказано на зміни та відмінності. Розглянуто поточну ситуацію викладання ІМ на Закарпатті, а також одне з найактуальніших питань – зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) з англійської мови, і чому в 2022 році такого іспиту випускникам не запропоновано. Дослідницька група Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II вивчала дистанційне навчання в умовах карантину через COVID-19 у 2020 році, вплив онлайн-освіти на якість викладання, ставлення вчителів і учнів, викладачів і студентів до онлайн-освіти. Опитування дітей середнього шкільного віку показало, що хоча більшість із них мали проблеми з онлайн-навчанням, їхнє ставлення до навчання було серйозним, вони значною мірою розвинули свої навички у галузі цифрових технологій, хоча деякі з них стали демотивованими в результаті онлайн-навчання. Тим не менш, вони розвинули учнівську автономію, яка продовжує допомагати їм вчитися самостійно (Fábián–Huszti–Lechner–Bárány, 2021). Охарактеризовано вплив пандемії на вивчення мови у закладах вищої освіти Закарпаття. Можна сказати, що найбільш значущою позитивною перевагою онлайн-освіти є те, що як викладачі, так і студенти, значно покращили свої цифрові навички та отримали нові технологічні знання, які вони зможуть легко використовувати в майбутньому (Bárány–Fábián–Lechner–Huszti, 2022).
Посилання
Bárány Erzsébet – Fábián Márta – Lechner Ilona – Huszti Ilona 2022. A 2020. évi tavaszi és őszi távoktatás a Rákóczi-főiskolán: Tapasztalatok, vélemények, tanulságok. In: [Spring and autumn 2020 distance learning at Rákóczi University: Experiences, opinions, lessons learned]. Karmacsi Zoltán, Márku Anita és Tóth-Orosz Enikő szerk. Mozaikok a magyar nyelvhasználatból: Tanulmányok a Hodinka Antal Nyelvészeti Kutatóközpont kutatásaiból. [Mosaics from the use of the Hungarian language: Studies from the research of the Antal Hodinka Linguistic Research Center]. Törökbálint: Termini Egyesület. 135–151. o. (In Hungarian).
CEFR – Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment 2001. Cambridge: Cambridge University Press.
Fábián Márta – Huszti Ilona – Lizák Katalin 2005. Az angol nyelv oktatásának helyzete Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban. [The situation of English language education in the Hungarian-language schools of Transcarpathia]. Közoktatás [Public Education] 12/1: 4–8. o. (In Hungarian).
Fábián, Márta – Huszti, Ilona – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet 2021. Distance language learning as school learners perceive it. Messenger of Kyiv National Linguistic University. Pedagogy and Psychology Series, 35: pp. 31–42.
Hires, Emőke – Fábián, Márta 2004. English with you and me. Ungvár: PoliPrint.
Huszti, Ilona 2009. The use of learner reading aloud in the English lesson: A look at the micro and macro levels of oral reading. Ungvár: PoliPrint.
Huszti Ilona 2015. A kárpátaljai nyelvpedagógia elmúlt tíz éve az empíria jegyében (Az idegen nyelvek oktatása terén történt változások, különös tekintettel az angolra). [The past ten years of Transcarpathian language pedagogy have been in the spirit of empiricism (Changes in the field of foreign language education, with particular attention to English)]. LIMES, 2: 71–91. o. (In Hungarian).
Huszti Ilona 2020. Az ukrajnai idegen nyelvi tanterv. [The Ukrainian foreign language curriculum]. Modern Nyelvoktatás [Modern Language Education] 26/1–2: 101–121. o. (In Hungarian).
Huszti Ilona szerk. 2004. Idegennyelv-oktatás kisebbségi környezetben. [Foreign language education in a minority environment]. Ungvár: PoliPrint. (In Hungarian).
Huszti Ilona – Dudics Lakatos Katalin 2021. Az online oktatás Kárpátalján: Tapasztalatok és következmények. [Online education in Transcarpathia: Experiences and consequences]. In: Istók Béla és Simon Szabolcs szerk. Online oktatás – kontaktoktatás: Edukációs folyamatok és a Covid19. [Online education - contact education: Educational processes and Covid19]. Komárom: Selye János Egyetem. 97–106. o. (In Hungarian).
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Bárányné Komári, Erzsébet 2009. Differences between the processes and outcomes in third graders’ learning English and Ukrainian in Hungarian schools of Beregszász. In: Nikolov, Marianne ed. Early learning of modern foreign languages: Processes and outcomes. Bristol: Multilingual Matters, pp. 166–180.
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet 2021a. Assessing language learners’ knowledge and performance during COVID-19. Central European Journal of Educational Research 3/2: pp. 38–46. DOI: https://doi.org/10.37441/cejer/2021/3/2/9245
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet 2021b. A távoktatás tapasztalatai egy kérdőíves felmérés tükrében. [Experiences of distance education in the light of a questionnaire survey]. LIMES 8: 201–218. o. (In Hungarian).
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet – Kacsur, Annamária 2021. Language teaching and learning in tertiary education in the time of a pandemic. In: Shaffer, David and Kimball, Jim eds. Re-envisioning ELT altogether, all together. Proceedings of the 28th Korea TESOL International Conference – 2021. Seoul: Korea TESOL, pp. 73–84.
Lechner Ilona – Fábián Márta – Bárány Erzsébet – Huszti Ilona 2022. Távoktatási sajátosságok a felsőoktatásban. Előadás a 13. Taní-Tani konferencián „Értékteremtés – kihívások a pedagógiában, gyógypedagógiában és a tanárképzésben”. [Peculiarities of distance education in higher education. Presentation at the 13th Taní-Tani conference "Creating value - challenges in pedagogy, special pedagogy and teacher training"]. 2022. február 4. Miskolc: Miskolci Egyetem (In Hungarian).
Lechner, Ilona – Huszti, Ilona – Bárány, Erzsébet – Fábián, Márta 2022. Motivierungsstrategien zum Fremdsprachenlernen im Tertiärbereich während der Pandemie. [Strategies to motivate foreign language learning in tertiary education during the pandemic]. Inozemni movy [Foreign Languages] 28/1: 29-34. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2022.1.257876 (In German).