Актуальні проблеми мовної педагогіки на Закарпатті
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2022-2-219-232Ключові слова:
idegennyelv-tanítás, közoktatás, felsőoktatás, Kárpátalja, aktuális nyelvpedagógiai kérdések, a pandémia pozitív hatásaiАнотація
Метою нашої роботи є вивчення сучасного стану викладання іноземних мов на Закарпатті та представити актуальні проблеми мовної педагогіки регіону. Для того, щоб зрозуміти сьогодення, необхідно знати минуле, тому в роботі подано інформацію про стан викладання іноземних мов на Закарпатті до 1991 року, тобто яким було навчання іноземних мов (ІМ) до періоду незалежності України. На початку 2000-х років у країні була проведена реформа у викладанні ІМ. Головна зміна полягала в тому, що діти почали вивчати ІМ у віці семи років, на три роки раніше, ніж до реформи. У 2004 року було здійснено перше на Закарпатті комплексне дослідження з мовної педагогіки, яке дало оцінку ситуації у сфері навчання англійської мови того часу. Проведено порівняльний аналіз стану викладання іноземної мови 18 років тому і сьогодення, вказано на зміни та відмінності. Розглянуто поточну ситуацію викладання ІМ на Закарпатті, а також одне з найактуальніших питань – зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) з англійської мови, і чому в 2022 році такого іспиту випускникам не запропоновано. Дослідницька група Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II вивчала дистанційне навчання в умовах карантину через COVID-19 у 2020 році, вплив онлайн-освіти на якість викладання, ставлення вчителів і учнів, викладачів і студентів до онлайн-освіти. Опитування дітей середнього шкільного віку показало, що хоча більшість із них мали проблеми з онлайн-навчанням, їхнє ставлення до навчання було серйозним, вони значною мірою розвинули свої навички у галузі цифрових технологій, хоча деякі з них стали демотивованими в результаті онлайн-навчання. Тим не менш, вони розвинули учнівську автономію, яка продовжує допомагати їм вчитися самостійно (Fábián–Huszti–Lechner–Bárány, 2021). Охарактеризовано вплив пандемії на вивчення мови у закладах вищої освіти Закарпаття. Можна сказати, що найбільш значущою позитивною перевагою онлайн-освіти є те, що як викладачі, так і студенти, значно покращили свої цифрові навички та отримали нові технологічні знання, які вони зможуть легко використовувати в майбутньому (Bárány–Fábián–Lechner–Huszti, 2022).
Посилання
Bárány Erzsébet – Fábián Márta – Lechner Ilona – Huszti Ilona 2022. A 2020. évi tavaszi és őszi távoktatás a Rákóczi-főiskolán: Tapasztalatok, vélemények, tanulságok. In: [Spring and autumn 2020 distance learning at Rákóczi University: Experiences, opinions, lessons learned]. Karmacsi Zoltán, Márku Anita és Tóth-Orosz Enikő szerk. Mozaikok a magyar nyelvhasználatból: Tanulmányok a Hodinka Antal Nyelvészeti Kutatóközpont kutatásaiból. [Mosaics from the use of the Hungarian language: Studies from the research of the Antal Hodinka Linguistic Research Center]. Törökbálint: Termini Egyesület. 135–151. o. (In Hungarian).
CEFR – Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment 2001. Cambridge: Cambridge University Press.
Fábián Márta – Huszti Ilona – Lizák Katalin 2005. Az angol nyelv oktatásának helyzete Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban. [The situation of English language education in the Hungarian-language schools of Transcarpathia]. Közoktatás [Public Education] 12/1: 4–8. o. (In Hungarian).
Fábián, Márta – Huszti, Ilona – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet 2021. Distance language learning as school learners perceive it. Messenger of Kyiv National Linguistic University. Pedagogy and Psychology Series, 35: pp. 31–42.
Hires, Emőke – Fábián, Márta 2004. English with you and me. Ungvár: PoliPrint.
Huszti, Ilona 2009. The use of learner reading aloud in the English lesson: A look at the micro and macro levels of oral reading. Ungvár: PoliPrint.
Huszti Ilona 2015. A kárpátaljai nyelvpedagógia elmúlt tíz éve az empíria jegyében (Az idegen nyelvek oktatása terén történt változások, különös tekintettel az angolra). [The past ten years of Transcarpathian language pedagogy have been in the spirit of empiricism (Changes in the field of foreign language education, with particular attention to English)]. LIMES, 2: 71–91. o. (In Hungarian).
Huszti Ilona 2020. Az ukrajnai idegen nyelvi tanterv. [The Ukrainian foreign language curriculum]. Modern Nyelvoktatás [Modern Language Education] 26/1–2: 101–121. o. (In Hungarian).
Huszti Ilona szerk. 2004. Idegennyelv-oktatás kisebbségi környezetben. [Foreign language education in a minority environment]. Ungvár: PoliPrint. (In Hungarian).
Huszti Ilona – Dudics Lakatos Katalin 2021. Az online oktatás Kárpátalján: Tapasztalatok és következmények. [Online education in Transcarpathia: Experiences and consequences]. In: Istók Béla és Simon Szabolcs szerk. Online oktatás – kontaktoktatás: Edukációs folyamatok és a Covid19. [Online education - contact education: Educational processes and Covid19]. Komárom: Selye János Egyetem. 97–106. o. (In Hungarian).
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Bárányné Komári, Erzsébet 2009. Differences between the processes and outcomes in third graders’ learning English and Ukrainian in Hungarian schools of Beregszász. In: Nikolov, Marianne ed. Early learning of modern foreign languages: Processes and outcomes. Bristol: Multilingual Matters, pp. 166–180.
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet 2021a. Assessing language learners’ knowledge and performance during COVID-19. Central European Journal of Educational Research 3/2: pp. 38–46. DOI: https://doi.org/10.37441/cejer/2021/3/2/9245
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet 2021b. A távoktatás tapasztalatai egy kérdőíves felmérés tükrében. [Experiences of distance education in the light of a questionnaire survey]. LIMES 8: 201–218. o. (In Hungarian).
Huszti, Ilona – Fábián, Márta – Lechner, Ilona – Bárány, Erzsébet – Kacsur, Annamária 2021. Language teaching and learning in tertiary education in the time of a pandemic. In: Shaffer, David and Kimball, Jim eds. Re-envisioning ELT altogether, all together. Proceedings of the 28th Korea TESOL International Conference – 2021. Seoul: Korea TESOL, pp. 73–84.
Lechner Ilona – Fábián Márta – Bárány Erzsébet – Huszti Ilona 2022. Távoktatási sajátosságok a felsőoktatásban. Előadás a 13. Taní-Tani konferencián „Értékteremtés – kihívások a pedagógiában, gyógypedagógiában és a tanárképzésben”. [Peculiarities of distance education in higher education. Presentation at the 13th Taní-Tani conference "Creating value - challenges in pedagogy, special pedagogy and teacher training"]. 2022. február 4. Miskolc: Miskolci Egyetem (In Hungarian).
Lechner, Ilona – Huszti, Ilona – Bárány, Erzsébet – Fábián, Márta 2022. Motivierungsstrategien zum Fremdsprachenlernen im Tertiärbereich während der Pandemie. [Strategies to motivate foreign language learning in tertiary education during the pandemic]. Inozemni movy [Foreign Languages] 28/1: 29-34. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2022.1.257876 (In German).
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Водночас робота ліцензується за умовами ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), що дозволяє іншим поширювати матеріал за умови належного посилання на автор(ів) та первинну публікацію в цьому журналі.















