Поняття нікнейма: сутність, основні функції
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-1-77-88Ключові слова:
нікнейм, мережеве ім’я, віртуальне ім’я, онім, інтернет- комунікаціяАнотація
Мережеве ім’я як основний чинник самопрезентації особистості формує перше враження про користувача у віртуальному світі, стає невід’ємним складником досягнення поставленої мети. Статтю присвячено аналізові поняття нікнейм, визначенні його сутності, виокремленні характерних ознак, з’ясуванні основних функцій.
Простудійовано специфіку дефініцій нікнейма в лексикографічних працях та в наукових розвідках. Визначено, що в сучасних лінгвістичних працях активно обговорюваним є питання інтернет-комунікації загалом та особливостей функціювання мовних одиниць-найменувань зокрема. Вагомим для нашого дослідження є запропоноване в статті уточнене визначення цього поняття. З’ясовано ознаки нікнеймів, що їх вирізняє більшість дослідників: власне чи вигадане ім’я, псевдонім, прізвисько, яким послуговуються користувачі в інтернет- комунікації; місце використання – чати, форуми, блоги; місце спілкування – глобальна мережа, комунікація в інтернеті загалом.
Виокремлення специфічних рис нікнеймів важливе з огляду на те, що спілкування в соціальних мережах, чатах, форумах та самопрезентація особистості в них зазнає постійних змін. У статті схарактеризовано спільні та розрізнювальні ознаки мережевого імені й таких однотипних онімів, як логінонім (у комп’ютерному дискурсі) та прізвисько, псевдонім, криптонім (в ономастиці). Спільними ознаками нікнейма та прізвиська, псевдоніма є можливість утворити необмежену кількість онімів для однієї людини, приховати справжню та змоделювати вигадану особистість; нестандартність форми та вигаданість імені. Подібно до логінонімів, нікнейми є видовими різновидами власних назв в інтернет- комунікації. Криптонім, логінонім та мережеве ім’я побутують у писемній формі. У статті визначено маркаційні ознаки мережевих імен.
Оскільки нікнейм – це поліфункційне явище, то в науковій розвідці окреслено функційно-семантичний потенціал нікнеймів. З’ясовано, що функції мережевих імен доцільно розподіляти залежно від місця їх використання.
Посилання
Aleksieieva, Olha, 2015. Spetsyfika antroponimiv u kompiuternomu dyskursi [Specificity of anthroponyms in computer discourse]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 9. Suchasni tendentsii rozvytku mov, vyp. 12,
p. 3–9 (in Ukrainian).
Blednova, Olha, 2018. Semantychni osoblyvosti osobystykh imen v suchasnii nimetskii Internet-komunikatsii [Semantic Features of Personal Names in Modern German Internet Communication]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Filolohichni nauky, № 7(321), p. 11–17 (in Ukrainian).
Dziubina, Oksana, 2016. Struktura, semantyka ta prahmatyka slenhovykh neolohizmiv sotsialnykh merezh Twitter ta Facebook (na materiali anhliiskoi movy) [Structure, semantics and pragmatics of slang neologisms of Twitter and Facebook social networking services (on the material of English language)] : diss. Cand. of Phil. Sciences: 10.02.04. Lviv. https://lnu.edu.ua/thesis/dzyubina- oksana-ihorivna/ (in Ukrainian).
Omeliukh, Iryna, 2023. Funktsiino-prahmatychni osoblyvosti nikneimiv (na materialu saitu KOLO) [Functional and pragmatic features of nicknames (based on the material of the KOLO website)]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky, vyp. 2 (100), p. 208–217 (in Ukrainian).
Popova, Anna, 2017. Nikneim yak osnovnyi zasib samoprezentatsii virtualnoi osobystosti v internet-komunikatsii: semantychna pryroda ta klasyfikatsiia (na materiali ukrainskoi movy) [Nickname as the main means of self-presentation of a virtual personality in Internet communication: semantic nature and classification (based on the Ukrainian language)]. Typolohiia movnykh znachen u diakhronichnomu ta zistavnomu aspektakh, № 33-34, p. 49–58 (in Ukrainian).
Popova, Anna, 2017. Semantychni osoblyvosti merezhevykh imen v anhliiskii ta ukrainskii antroponimitsi [Semantic features of network names in English and Ukrainian anthroponymy]. Materialy naukovoi konferentsii (2015–2016 rr.). Sektsiia
«Porivnialno-istorychne movoznavstvo», vol. 1, p. 35–36 (in Ukrainian).
Soprykina, Viktoriia – Malenko, Olena, 2021. Psevdonimikon ukrainskoi kulturnomystetskoi sfery pochatku XXI stolittia: linhvistychna interpretatsiia [Pseudonymicon of the
Ukrainian cultural and artistic sphere of the beginning of the 21st century: linguistic interpretation]. Kharkiv : KhNPU : KhIFT (in Ukrainian).
Shestakova, Olena, 2009. Nikneim yak zasib konstruiuvannia virtualnoi identychnosti v elektronnomu dyskursi chata [Nickname as a means of virtual identity designing in electronic chat discourse]. Visnyk SumDU, p. 135–138 (in Ukrainian).
Shestakova, Svitlana, 2019. Osoblyvosti nominatsii uchasnykiv virtualnoi komunikatsii (na materiali nikonimiv) [Nomination features of participants’ virtual communication (on the materials of nikonyms)]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia : Filolohiia, t. 1, № 43, p. 121–124 (in Ukrainian).
Shytyk, Ljudmyla – Omeliukh, Iryna, 2021. Struktura nikneimiv u sotsialnykh merezhakh [Structure of nicknames in social networks]. Movoznavchyi visnyk : zbirnyk nauk. prats, № 31, p. 18–26 (in Ukrainian).
Yaroshenko, Natalija, 2009. Antroponimy ta lohinonimy: naslidky mizhvydovoi transonimizatsii [Anthroponyms and loginonyms: implications of interspecies transonymization]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia “Movoznavstvo”, vol. 2, № 15. p. 173–177 (in Ukrainian).
Naruszewicz-Duchlińska, Alina, 2003. Pseudonimy internetowe (nicknames) jako forma autoreklamy [Internet pseudonyms (nicknames) as a form of self-advertisement]. Prace Językoznawcze, 5, p. 85–98. http://surl.li/pilad (in Poland).
Ozimska, Joanna, 2020. Autoprezentacja na portalu randkowym: tworzenie wizerunku z punktu widzenia onomastyki [Self-presentation on a dating website: Creating an image from an onomastic point of view]. Wizerunek jako kategoria teorii komunikacji, antropologii kultury i semiotyki tekstu, p. 277–285. http://surl.li/pikuj (in Poland).
Siwiec, Adam, 2014. Pseudonimy internetowe vel nicki – charakterystyka onomastyczna i uzus [Іnternet Pseudonyms vel Nicks: An Onomastic Characterization and Usage]. Roczniki Humanistyczne. Językoznawstwo, 62, p. 101–122 (in Poland).
Downloads
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
© 2025 Автор(и). Ця робота опублікована у відкритому доступі та поширена на умовах Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Водночас робота ліцензується за умовами ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), що дозволяє іншим поширювати матеріал за умови належного посилання на автор(ів) та первинну публікацію в цьому журналі.











