Поняття нікнейма: сутність, основні функції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-1-77-88

Ключові слова:

нікнейм, мережеве ім’я, віртуальне ім’я, онім, інтернет- комунікація

Анотація

Мережеве ім’я як основний чинник самопрезентації особистості формує перше враження про користувача у віртуальному світі, стає невід’ємним складником досягнення поставленої мети. Статтю присвячено аналізові поняття нікнейм, визначенні його сутності, виокремленні характерних ознак, з’ясуванні основних функцій.

Простудійовано специфіку дефініцій нікнейма в лексикографічних працях та в наукових розвідках. Визначено, що в сучасних лінгвістичних працях активно обговорюваним є питання інтернет-комунікації загалом та особливостей функціювання мовних одиниць-найменувань зокрема. Вагомим для нашого дослідження є запропоноване в статті уточнене визначення цього поняття. З’ясовано ознаки нікнеймів, що їх вирізняє більшість дослідників: власне чи вигадане ім’я, псевдонім, прізвисько, яким послуговуються користувачі в інтернет- комунікації; місце використання – чати, форуми, блоги; місце спілкування – глобальна мережа, комунікація в інтернеті загалом.

Виокремлення специфічних рис нікнеймів важливе з огляду на те, що спілкування в соціальних мережах, чатах, форумах та самопрезентація особистості в них зазнає постійних змін. У статті схарактеризовано спільні та розрізнювальні ознаки мережевого імені й таких однотипних онімів, як логінонім (у комп’ютерному дискурсі) та прізвисько, псевдонім, криптонім (в ономастиці). Спільними ознаками нікнейма та прізвиська, псевдоніма є можливість утворити необмежену кількість онімів для однієї людини, приховати справжню та змоделювати вигадану особистість; нестандартність форми та вигаданість імені. Подібно до логінонімів, нікнейми є видовими різновидами власних назв в інтернет- комунікації. Криптонім, логінонім та мережеве ім’я побутують у писемній формі. У статті визначено маркаційні ознаки мережевих імен.

Оскільки нікнейм – це поліфункційне явище, то в науковій розвідці окреслено функційно-семантичний потенціал нікнеймів. З’ясовано, що функції мережевих імен доцільно розподіляти залежно від місця їх використання.

Біографія автора

Ірина Омелюх, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

аспірантка кафедри українського мовознавства і прикладної лінгвістики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького

Посилання

Aleksieieva, Olha, 2015. Spetsyfika antroponimiv u kompiuternomu dyskursi [Specificity of anthroponyms in computer discourse]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 9. Suchasni tendentsii rozvytku mov, vyp. 12,

p. 3–9 (in Ukrainian).

Blednova, Olha, 2018. Semantychni osoblyvosti osobystykh imen v suchasnii nimetskii Internet-komunikatsii [Semantic Features of Personal Names in Modern German Internet Communication]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Filolohichni nauky, № 7(321), p. 11–17 (in Ukrainian).

Dziubina, Oksana, 2016. Struktura, semantyka ta prahmatyka slenhovykh neolohizmiv sotsialnykh merezh Twitter ta Facebook (na materiali anhliiskoi movy) [Structure, semantics and pragmatics of slang neologisms of Twitter and Facebook social networking services (on the material of English language)] : diss. Cand. of Phil. Sciences: 10.02.04. Lviv. https://lnu.edu.ua/thesis/dzyubina- oksana-ihorivna/ (in Ukrainian).

Omeliukh, Iryna, 2023. Funktsiino-prahmatychni osoblyvosti nikneimiv (na materialu saitu KOLO) [Functional and pragmatic features of nicknames (based on the material of the KOLO website)]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky, vyp. 2 (100), p. 208–217 (in Ukrainian).

Popova, Anna, 2017. Nikneim yak osnovnyi zasib samoprezentatsii virtualnoi osobystosti v internet-komunikatsii: semantychna pryroda ta klasyfikatsiia (na materiali ukrainskoi movy) [Nickname as the main means of self-presentation of a virtual personality in Internet communication: semantic nature and classification (based on the Ukrainian language)]. Typolohiia movnykh znachen u diakhronichnomu ta zistavnomu aspektakh, № 33-34, p. 49–58 (in Ukrainian).

Popova, Anna, 2017. Semantychni osoblyvosti merezhevykh imen v anhliiskii ta ukrainskii antroponimitsi [Semantic features of network names in English and Ukrainian anthroponymy]. Materialy naukovoi konferentsii (2015–2016 rr.). Sektsiia

«Porivnialno-istorychne movoznavstvo», vol. 1, p. 35–36 (in Ukrainian).

Soprykina, Viktoriia – Malenko, Olena, 2021. Psevdonimikon ukrainskoi kulturnomystetskoi sfery pochatku XXI stolittia: linhvistychna interpretatsiia [Pseudonymicon of the

Ukrainian cultural and artistic sphere of the beginning of the 21st century: linguistic interpretation]. Kharkiv : KhNPU : KhIFT (in Ukrainian).

Shestakova, Olena, 2009. Nikneim yak zasib konstruiuvannia virtualnoi identychnosti v elektronnomu dyskursi chata [Nickname as a means of virtual identity designing in electronic chat discourse]. Visnyk SumDU, p. 135–138 (in Ukrainian).

Shestakova, Svitlana, 2019. Osoblyvosti nominatsii uchasnykiv virtualnoi komunikatsii (na materiali nikonimiv) [Nomination features of participants’ virtual communication (on the materials of nikonyms)]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia : Filolohiia, t. 1, № 43, p. 121–124 (in Ukrainian).

Shytyk, Ljudmyla – Omeliukh, Iryna, 2021. Struktura nikneimiv u sotsialnykh merezhakh [Structure of nicknames in social networks]. Movoznavchyi visnyk : zbirnyk nauk. prats, № 31, p. 18–26 (in Ukrainian).

Yaroshenko, Natalija, 2009. Antroponimy ta lohinonimy: naslidky mizhvydovoi transonimizatsii [Anthroponyms and loginonyms: implications of interspecies transonymization]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia “Movoznavstvo”, vol. 2, № 15. p. 173–177 (in Ukrainian).

Naruszewicz-Duchlińska, Alina, 2003. Pseudonimy internetowe (nicknames) jako forma autoreklamy [Internet pseudonyms (nicknames) as a form of self-advertisement]. Prace Językoznawcze, 5, p. 85–98. http://surl.li/pilad (in Poland).

Ozimska, Joanna, 2020. Autoprezentacja na portalu randkowym: tworzenie wizerunku z punktu widzenia onomastyki [Self-presentation on a dating website: Creating an image from an onomastic point of view]. Wizerunek jako kategoria teorii komunikacji, antropologii kultury i semiotyki tekstu, p. 277–285. http://surl.li/pikuj (in Poland).

Siwiec, Adam, 2014. Pseudonimy internetowe vel nicki – charakterystyka onomastyczna i uzus [Іnternet Pseudonyms vel Nicks: An Onomastic Characterization and Usage]. Roczniki Humanistyczne. Językoznawstwo, 62, p. 101–122 (in Poland).

Downloads

Опубліковано

2024-06-19

Номер

Розділ

Дослідження