Сила сказаного слова, або зв’язки між мовою та моральним вихованням на прикладах з угорської та німецької мов
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-1-130-151Ключові слова:
мораль, моральне виховання, когнітивна парадигма, концептуальна метафораАнотація
У суспільній свідомості мораль – це релігійна, правова, філософська, соціальна категорія. Ми рідко говоримо про мораль відкрито, проте мова відображає наше уявлення про мораль. Ця концепція є ключовим фактором для наших рішень у всіх сферах життя, у нашій вербальній і невербальній поведінці. Когнітивна парадигма передбачає тісний взаємозв’язок між думкою і мовою: думка проявляється у мові, але мова також впливає на сам процес мислення. Досліджуючи зв’язок між мовою, мисленням і культурою, Лакофф-Джонсон (Lakoff-Johnson, 1999) запровадили концепцію мисленнєвого релятивізму, яка стверджує, що різне використання метафор спричиняє відмінності у мисленні. Це порушує питання про те, а чи думають народи по-різному про певну концепцію – у нашому випадку про мораль – і як це відображено в їхній мові. Якщо замислитися над цією проблемою глибше, то постає питання, яким чином культурно-специфічні відмінності у мові можуть впливати на процес концептуалізації. У статті намагаємося відповісти на ці питання.
Дослідження ґрунтується на концепції моралі, розробленій Лакоффом (1996, 2002) та Лакоффом-Джонсоном (1999), в центрі якого – процес трактування поняття моралі в американському суспільстві. При цьому деякі його частини можна вважати майже універсальними, а тому вони стануть корисними для вивчення інших мов. Поняття моралі починає формуватися через сімейне виховання, через вербальну і невербальну взаємодію в сім’ї. Лакофф (1996), досліджуючи західну політичну мораль, доходить до висновку, що існують дві моделі сім’ї, а отже, дві різні концепції моралі. Для консерваторів характерна модель суворого батька, а для лібералів – модель турботливого батька. Обидві моделі надають пріоритет різним уявленням про мораль і по-різному трактують поняття «мораль». У дослідженні охарактеризовано метафоричну концептуалізацію на прикладах угорської та німецької мов у їх порівнянні з концепціями моралі, побудованими на прикладах англійської мови. Виявлено, що розглянуті мовні приклади не дають повної системи метафор, описаної Лакоффом (ibid.), але певні її елементи добре ілюструють подібності й відмінності між виявом сімейної моралі, які спостерігаємо в обох мовах.
Посилання
Banćzerowski, Janusz, 1999. A kognitív nyelvészet alapelvei. [The Principles of Cognitive Linguistics]. Magyar Nyelvőr 123/1: pp. 78‒87. (In Hungarian)
Banćzerowski, Janusz, 2000. A nyelv és a nyelvi kommunikáció alapkérdései. [The Fundamentals of Language and Linguistic Communication]. Budapest: ELTE, BTK. (In Hungarian)
Farkas Orsolya, 2012. Az állam fogalmának konceptualizációja a magyar politikában az elmúlt tizenegy év országértékelő beszédei alapján, avagy van-e „magyar csavar”. [The Conceptualization of the State in Hungarian Politics Based on Eleven Years of State of the Nation Addresses: Is There a 'Hungarian Twist'?]. In: Voigt Vilmos ‒ Balázs Géza szerk. Nyelv és kultúra – Kulturális nyelvészet. Magyar szemiotikai tanulmányok, 25–26. kötet. Budapest. 114‒118. o. (In Hungarian)
Haidt, Jonathan, 2001. The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review 108/4: pp. 814-834. https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.4.814
Kövecses Zoltán, 2005. A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. [Metaphor: A Practical Introduction to Cognitive Metaphor Theory]. Budapest: Typotex. (In Hungarian)
Kövecses Zoltán, 2009. Az angol nyelv helyzete és a magyar politika. Azaz mit taníthat nekünk magyaroknak a kognitív tudomány? [The Status of the English Language and Hungarian Politics: What Can Cognitive Science Teach Us Hungarians?] In: Frank Tibor ‒ Károly Krisztina szerk. Anglisztika és amerikanisztika. Magyar kutatások az ezredfordulón. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 65‒71. o. Online elérhető: https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/8856/Anglisztika
_es_amerikanisztika.pdf?sequence=1 (Accessed: 25 April 2013). (In Hungarian)
Kövecses Zoltán, 2020. Extended conceptual metaphor theory. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108859127
Lakoff, George, 1995. Metaphor, morality and politics, or, why conservatives have left liberals in the dust. http://www.wwcd.org/issues/Lakoff.html (Accessed: 2019. május 30.). https://www.jstor.org/stable/40971091
Lakoff, George, 1996. Moral politics. Chicago: University of Chicago Press. DOI: 10.7208/chicago/9780226411323.001.0001
Lakoff, George, 2002. Moral politics: How liberals and conservatives think. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226471006.001.0001
Lakoff, George ‒ Johnson, Mark, 1980. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press. DOI: 10.7208/chicago/9780226470993.001.0001
Lakoff, George ‒ Johnson, Mark, 1999. Philosophy in the flesh. New York: Basic Books.
Lechner Ilona, 2015. Politikai erkölcs ‒ és ami mögötte van ‒ a kárpátaljai magyar nyelvű sajtó anyagán vizsgálva. [Political Ethics - and What Lies Behind It - Examined Through the Hungarian-Language Press in Transcarpathia.]. In: Pletl Rita és Nagy Imola-Katalin szerk. Nyelvi sokszínűség Európában. Kolozsvár: Scientia Könyvkiadó, 67–77. o. (In Hungarian)
Lechner Ilona, 2023. Erkölcs és nyelvészet. Az erkölcsfogalom metaforikus konceptualizációja a magyar és a német nyelvben. [Morality and Linguistics: The Metaphorical Conceptualization of Morality in Hungarian and German]. Beregszász
– Ungvár: II. RFKMF – “RIK”-U Kft. (In Hungarian)
Pragglejaz Group, 2007. MIP: A method for identifying metaphorically used words in discourse. Metaphor and Symbol, 22/1: pp. 1‒39. DOI: 10.1080/10926480709336752
Steen, Gerard J. ‒ Dorst, Aletta G. ‒ Herrmann, J. Berenike ‒ Kaal, Anna A. ‒ Krennmayr, Tina ‒ Pasma, Trijntje, 2010. A method for linguistic metaphor identification. From MIP to MIPVU. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/celcr.14
Tramowsky, Nadine A ‒ Groß, Jorge, 2015. Moralvorstellungen von Lernenden und ihre metaphorische Strukturierung. [The moral concepts of learners and their metaphorical structuring]. https://www.bcp.fu- berlin.de/biologie/arbeitsgruppen/didaktik/Erkenntnisweg/2015/Tramowsky.pdf (Accessed: 14 November 2018). (In German)