Сила сказаного слова, або зв’язки між мовою та моральним вихованням на прикладах з угорської та німецької мов

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-1-130-151

Ключові слова:

мораль, моральне виховання, когнітивна парадигма, концептуальна метафора

Анотація

У суспільній свідомості мораль – це релігійна, правова, філософська, соціальна категорія. Ми рідко говоримо про мораль відкрито, проте мова відображає наше уявлення про мораль. Ця концепція є ключовим фактором для наших рішень у всіх сферах життя, у нашій вербальній і невербальній поведінці. Когнітивна парадигма передбачає тісний взаємозв’язок між думкою і мовою: думка проявляється у мові, але мова також впливає на сам процес мислення. Досліджуючи зв’язок між мовою, мисленням і культурою, Лакофф-Джонсон (Lakoff-Johnson, 1999) запровадили концепцію мисленнєвого релятивізму, яка стверджує, що різне використання метафор спричиняє відмінності у мисленні. Це порушує питання про те, а чи думають народи по-різному про певну концепцію – у нашому випадку про мораль – і як це відображено в їхній мові. Якщо замислитися над цією проблемою глибше, то постає питання, яким чином культурно-специфічні відмінності у мові можуть впливати на процес концептуалізації. У статті намагаємося відповісти на ці питання.

Дослідження ґрунтується на концепції моралі, розробленій Лакоффом (1996, 2002) та Лакоффом-Джонсоном (1999), в центрі якого – процес трактування поняття моралі в американському суспільстві. При цьому деякі його частини можна вважати майже універсальними, а тому вони стануть корисними для вивчення інших мов. Поняття моралі починає формуватися через сімейне виховання, через вербальну і невербальну взаємодію в сім’ї. Лакофф (1996), досліджуючи західну політичну мораль, доходить до висновку, що існують дві моделі сім’ї, а отже, дві різні концепції моралі. Для консерваторів характерна модель суворого батька, а для лібералів – модель турботливого батька. Обидві моделі надають пріоритет різним уявленням про мораль і по-різному трактують поняття «мораль». У дослідженні охарактеризовано метафоричну концептуалізацію на прикладах угорської та німецької мов у їх порівнянні з концепціями моралі, побудованими на прикладах англійської мови. Виявлено, що розглянуті мовні приклади не дають повної системи метафор, описаної Лакоффом (ibid.), але певні її елементи добре ілюструють подібності й відмінності між виявом сімейної моралі, які спостерігаємо в обох мовах.

Біографії авторів

Ілона Лехнер, Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ

доктор філософії, доцент, доцент кафедри філології Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці II

Ілона Густі, Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ

доктор філософії, доцент, доцент кафедри філології Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II

Посилання

Banćzerowski, Janusz, 1999. A kognitív nyelvészet alapelvei. [The Principles of Cognitive Linguistics]. Magyar Nyelvőr 123/1: pp. 78‒87. (In Hungarian)

Banćzerowski, Janusz, 2000. A nyelv és a nyelvi kommunikáció alapkérdései. [The Fundamentals of Language and Linguistic Communication]. Budapest: ELTE, BTK. (In Hungarian)

Farkas Orsolya, 2012. Az állam fogalmának konceptualizációja a magyar politikában az elmúlt tizenegy év országértékelő beszédei alapján, avagy van-e „magyar csavar”. [The Conceptualization of the State in Hungarian Politics Based on Eleven Years of State of the Nation Addresses: Is There a 'Hungarian Twist'?]. In: Voigt Vilmos ‒ Balázs Géza szerk. Nyelv és kultúra – Kulturális nyelvészet. Magyar szemiotikai tanulmányok, 25–26. kötet. Budapest. 114‒118. o. (In Hungarian)

Haidt, Jonathan, 2001. The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review 108/4: pp. 814-834. https://doi.org/10.1037/0033-295X.108.4.814

Kövecses Zoltán, 2005. A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. [Metaphor: A Practical Introduction to Cognitive Metaphor Theory]. Budapest: Typotex. (In Hungarian)

Kövecses Zoltán, 2009. Az angol nyelv helyzete és a magyar politika. Azaz mit taníthat nekünk magyaroknak a kognitív tudomány? [The Status of the English Language and Hungarian Politics: What Can Cognitive Science Teach Us Hungarians?] In: Frank Tibor ‒ Károly Krisztina szerk. Anglisztika és amerikanisztika. Magyar kutatások az ezredfordulón. Budapest: Tinta Könyvkiadó. 65‒71. o. Online elérhető: https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/8856/Anglisztika

_es_amerikanisztika.pdf?sequence=1 (Accessed: 25 April 2013). (In Hungarian)

Kövecses Zoltán, 2020. Extended conceptual metaphor theory. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108859127

Lakoff, George, 1995. Metaphor, morality and politics, or, why conservatives have left liberals in the dust. http://www.wwcd.org/issues/Lakoff.html (Accessed: 2019. május 30.). https://www.jstor.org/stable/40971091

Lakoff, George, 1996. Moral politics. Chicago: University of Chicago Press. DOI: 10.7208/chicago/9780226411323.001.0001

Lakoff, George, 2002. Moral politics: How liberals and conservatives think. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226471006.001.0001

Lakoff, George ‒ Johnson, Mark, 1980. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press. DOI: 10.7208/chicago/9780226470993.001.0001

Lakoff, George ‒ Johnson, Mark, 1999. Philosophy in the flesh. New York: Basic Books.

Lechner Ilona, 2015. Politikai erkölcs ‒ és ami mögötte van ‒ a kárpátaljai magyar nyelvű sajtó anyagán vizsgálva. [Political Ethics - and What Lies Behind It - Examined Through the Hungarian-Language Press in Transcarpathia.]. In: Pletl Rita és Nagy Imola-Katalin szerk. Nyelvi sokszínűség Európában. Kolozsvár: Scientia Könyvkiadó, 67–77. o. (In Hungarian)

Lechner Ilona, 2023. Erkölcs és nyelvészet. Az erkölcsfogalom metaforikus konceptualizációja a magyar és a német nyelvben. [Morality and Linguistics: The Metaphorical Conceptualization of Morality in Hungarian and German]. Beregszász

– Ungvár: II. RFKMF – “RIK”-U Kft. (In Hungarian)

Pragglejaz Group, 2007. MIP: A method for identifying metaphorically used words in discourse. Metaphor and Symbol, 22/1: pp. 1‒39. DOI: 10.1080/10926480709336752

Steen, Gerard J. ‒ Dorst, Aletta G. ‒ Herrmann, J. Berenike ‒ Kaal, Anna A. ‒ Krennmayr, Tina ‒ Pasma, Trijntje, 2010. A method for linguistic metaphor identification. From MIP to MIPVU. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/celcr.14

Tramowsky, Nadine A ‒ Groß, Jorge, 2015. Moralvorstellungen von Lernenden und ihre metaphorische Strukturierung. [The moral concepts of learners and their metaphorical structuring]. https://www.bcp.fu- berlin.de/biologie/arbeitsgruppen/didaktik/Erkenntnisweg/2015/Tramowsky.pdf (Accessed: 14 November 2018). (In German)

Downloads

Опубліковано

2024-06-19

Номер

Розділ

Дослідження