«Що я візьму з собою, коли піду Дорогою Краси». Жіночі образи в романі Марти Холл Келлі «Бузкові дівчата»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-1-191-202

Ключові слова:

сучасний американський роман, Марта Холл Келлі, жіночий образ, жіночий досвід, межова ситуація

Анотація

У пропонованій статті на прикладі дебютного роману «Бузкові дівчата» сучасної американської письменниці Марти Холл Келлі досліджено жіночі образи, які створили поліфонічність звучання тексту, адже дозволили продемонструвати історичну ситуацію, охопленої війною Європи з різних перспектив: з позиції жертви нацизму – Касі Кужмерик, військової злочинниці – Герти Оберхойзер й американської філантропки – Кароліни Феррідей. У пропонованій праці закцентовано увагу на багатовимірності конструювання жіночих образів як синтезу історично достовірних фактів, що лягли в основу їхнього створення, та авторської уяви, а також розглянуто специфіку суто жіночого досвіду екзистенції в межових ситуаціях (досвід війни, окупації, перебування в концентраційному таборі, тортури та медичні досліди).

Образ Касі – один з найскладніших у романі, адже є поєднанням збірних рис реальних жінок, які вижили після експериментів у Равенсбрюці, та авторського бачення теми дорослішання молодої людини, пізнання себе і світу, потреби зберегти власну індивідуальність та позбутися почуття провини, яке не дозволяє вибудувати стосунки з найближчими людьми. На прикладі Герти письменниця досліджує механізми (пропаганда, загострення соціальної фрустрації, посилення патріархальності німецького суспільства після приходу нацистів до влади), які призводять до втрати будь-яких етичних орієнтирів і цілковитого морального занепаду особистості. Образ Кароліни виконує ряд важливих функцій: об’єднує сюжетні лінії Касі й Герти, що сприяє створенню єдиного романного полотна, допомагає увиразнити контраст поміж зображенням Європи, охопленої війною, та Америки, громадяни якої не зазнали відчутних змін після початку війни, дозволяє яскравіше змалювати історичний контекст, акцентуючи увагу на політичній проблематиці, а також є втіленням ідеї М. Холл Келлі про силу людської спільноти, яка, об’єднавшись, здатна протистояти злу.

Біографія автора

Вікторія Білявська, Житомирський державний університет імені Івана Франка

кандидат філологічних наук. Житомирський державний університет імені Івана Франка, кафедра української та зарубіжної літератур і методик їх навчання, доцент

Посилання

Gonsales-Galiego, Rina 2021. Polski «krolyky» Ravensbriuka [Polish “rabbits” of Ravensbrück]. Nova Polshcha. https://novapolshcha.pl/article/polski-kroliki-ravensbryuka/ (Accessed: 11.01.2025). (In Ukrainian)

Eger, Edit 2021. Vybir: pryiniaty mozhlyve [The Choice: Embrace the Possible]. Kyiv: Knyholav. (In Ukrainian)

Fromm, Erikh 2019. Vtecha vid svobody [Escape from Freedom]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia». (In Ukrainian)

Kharlan, Olha 2022. Kvitkova nomenosfera: poetyka zaholovkiv suchasnykh romaniv [The Flower Nomenosphere: The Poetics of Contemporary Novel Titles]. Spivy zemli: biolohiia ta ekolohiia v literaturi ta kulturi: materialy mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (22–23.09.2022 r.) / red. kol. O. P. Novyk, O. D. Kharlan. Berdiansk: BDPU. (In Ukrainian)

Hall Kelly, Martha 2021. Buzkovi divchata [Lilac Girls]. Kyiv: Nora-Druk.

Półtawska, Wanda 2009. I boję się snów [And I Am Afraid of Dreams]. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła. (In Polish)

Downloads

Опубліковано

2025-05-26

Номер

Розділ

Дослідження