Роль і місце навчальних дисциплін «Вступ до мовознавства» та «Загальне мовознавство» у підготовці майбутніх філологів у провідних університетах світу
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-2-45-62Ключові слова:
вступ до мовознавства, загальне мовознавство, підготовка філологів, міждисциплінарний підхід, провідні університетиАнотація
У статті подано порівняльний аналіз ролі та значення курсів «Introduction to Linguistics» («Вступ до мовознавства») і «General Linguistics» («Загальне мовознавство») у підготовці майбутніх філологів у дванадцяти провідних університетах світу, визначених за рейтингом Academic Ranking of World Universities 2024. Дослідження охоплює інформацію про доступність цих курсів, їхні основні тематичні модулі, рекомендовані підручники й навчальні матеріали, а також ідентифікацію як спільних рис, так і ключових відмінностей між обраними програмами. Встановлено, що курси «Introduction to Linguistics» і «General Linguistics» становлять фундаментальні освітні компоненти філологічної підготовки, охоплюючи базові лінгвістичні розділи: фонетика, фонологія, морфологія, синтаксис, семантика, прагматика, історична лінгвістика та соціолінгвістика. Відбірні університети демонструють різноманітні педагогічні підходи — від теоретично орієнтованих концепцій, які базуються на абстрактних моделях, до практично спрямованих модулів, що часто інтегрують емпіричні дані, корпусно орієнтований аналіз та мультилінгвістичні перспективи, включаючи когнітивний і соціальний аспекти мовознавства. Результати дослідження створюють надійну основу для розробки рекомендацій щодо удосконалення підготовки філологів — зокрема в Україні — з метою відповідності сучасним світовим стандартам і викликам. Порівняльна форма подачі матеріалу висвітлює, як відрізняються структура курсів, послідовність навчальних тем та обрання навчальних ресурсів між установами, підкреслюючи як передові практики, так і напрями для покращення. Зокрема, інтеграція інтерактивних навчальних модулів, цифрових платформ та спрямованих на студента методик стала інноваційною тенденцією серед кількох програм із високим рейтингом. Результати аналізу дають змогу дійти висновку, що підтримання балансу між ґрунтовною теоретичною освітою та дослідницькими (експериментальними) елементами навчання є вирішальним для формування всебічно підготовлених філологів, здатних адаптуватися до мінливих академічних вимог і сприяти міжнародній науковій співпраці.
Посилання
1. Adger, David 2019. Language Unlimited: The Science Behind Our Most Creative Power. Oxford: Oxford University Press.
2. Braber, Natalie – Cummings, Louise – Morrish, Liz eds. 2015. Exploring Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
3. Burridge, Kate – Stebbins, Tonya N. 2016. For the Love of Language: An Introduction to Linguistics. Melbourne, Australia: Cambridge University Press.
4. Bußmann, Hadumod ed. 1990. Lexikon der Sprachwissenschaft [Dictionary of Language and Linguistics]. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. (In German)
5. Dawson, Hope – Hernández, Antonio – Shain, Cory eds. 2022. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics (Thirteenth Edition). Columbus, OH: Ohio State University Press.
6. de Saussure, Ferdinand 1995. Cours de linguistique générale [Course in General Linguistics]. Paris: Payot. (In French)
7. Fasold, Ralph – Connor-Linton, Jeff eds. 2014. An Introduction to Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
8. Fromkin, Victoria – Rodman, Robert – Hyams, Nina 2013. An Introduction to Language (Tenth Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
9. Pereltsvaig, Asya 2012. Languages of the World: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
10. URL1: Eckert, Penny – Sag, Ivan A. 2011. Linguistics 1: Introduction to Linguistics. https://web.stanford.edu/class/linguist1/ (Accessed: 28.07.2025).
11. URL2: Harvard University. Mind Brain Behavior Interfaculty Initiative. https://mbb.harvard.edu/ (Accessed: 28.07.2025).
12. URL3: Shanghai Ranking 2024. Academic Ranking of World Universities in 2024. https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2024 (Accessed: 28.07.2025).
13. URL4: Stanford University 2024. Linguistics Department Overview. https://bulletin.stanford.edu/departments/LINGUISTIC/overview (Accessed: 11.07.2025).
14. URL5: Szczegielniak, Adam 2014. Introduction to Linguistics (Syllabus). https://scholar.harvard.edu/files/adam/files/syllabus_introduction_to_linguistics_jumbo.pdf (Accessed: 28.07.2025).
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Водночас робота ліцензується за умовами ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), що дозволяє іншим поширювати матеріал за умови належного посилання на автор(ів) та первинну публікацію в цьому журналі.















