Нові підходи до навчання та оцінювання вимови під час викладання англійської мови: просодія, мультимодальність та технології
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-3-158-172Ключові слова:
вимова, просодія, інтонація, міжмовна інтерференція, комунікативна компетентність, мультимодальні технології, оцінювання вимовиАнотація
Мета роботи полягає в комплексному аналізі інноваційних підходів до викладання та оцінювання вимови англійської мови як іноземної в умовах цифрової трансформації освіти. Особливу увагу звернено на просодичні аспекти усного мовлення, ролі інтонації у забезпеченні комунікативної зрозумілості, способи подолання міжмовної інтерференції, а також інтеграцію мультимодальних і комп’ютерно-асистованих технологій у практиці вивчення фонетики. Методологія дослідження базована на міждисциплінарному підході, що поєднує методи сучасного лінгвістичного аналізу, аналізу емпіричних і експериментальних досліджень у галузі фонетики, педагогіки, комп’ютерної лінгвістики, а також аналіз реального педагогічного досвіду українських і зарубіжних викладачів. У дослідженні використано принципи функціонально-комунікативного, системного, когнітивного аналізу, а також засоби корпусної фонетики й цифрової візуалізації мовлення, що дозволяє всебічно охопити складові вимовної компетентності. Наукова новизна полягає у структурованому узагальненні просодичних, когнітивно-дидактичних та техніко-педагогічних підходів до формування інтонаційної виразності та флуентності. Уперше запропоновано модель інтеграції просодії у контекст комунікативно- орієнтованого навчання з акцентом на принцип «функціональної зрозумілості» замість намагання досягти ідеалу «нативної вимови». Уведено до наукового обігу результати українських досліджень з використанням скоромовок, інтонаційних візуалізаторів, автоматизованих систем оцінювання та мультимодальних платформ. Вимова розглянута як складова не лише фонетичної, а й соціокомунікативної компетентності мовця. Її ефективне формування потребує балансу між сегментними й надсегментними характеристиками, індивідуалізованого підходу, міжсенсорної взаємодії та цифрової підтримки. Перспективними напрямами подальших досліджень визначено розробку адаптивних цифрових середовищ, розширення фонетичних корпусів студентського мовлення, формалізацію критеріїв зрозумілості й створення мультимодальних методичних матеріалів.
Посилання
1. Ackerley, K. – Coccetta, F. 2007. Multimodality in an online English course. In: Baldry, A. – Montagna, E. eds. Interdisciplinary Perspectives on Multimodality: Theory and Practice. Proceedings of the Third International Conference on Multimodality. Campobasso: Palladino, pp. 552–570.
2. Anderson-Hsieh, J. 1989. Approaches toward teaching pronunciation: a brief history. Cross Currents 16/2: pp. 73–78.
3. Baldry, A. – Thibault, P. J. 2006. Multimodal Transcription and Text Analysis: A Multimodal Toolkit and Coursebook with Associated Online Course. London–New York: Equinox.
4. Beckman, M. E. – Elam, G. A. 1997. Guidelines for ToBI Labelling (Version 3.0, March 1997). https://www.ling.ohio-state.edu/research/phonetics/E_ToBI/ (Accessed: 01.09.2025).
5. Bernstein, J. 1997. Automatic spoken language assessment by telephone (Technical Report No. 5-97). Menlo Park, CA: Entropic Inc.
6. Bradford, B. 1992. Intonation in Context. Cambridge: Cambridge University Press.
7. Celce-Murcia, M. – Brinton, D. M. – Goodwin, J. M. 2010. Teaching Pronunciation: A Course Book and Reference Guide (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
8. Chun, D. M. 2002. Discourse Intonation in L2: From Theory and Research to Practice. Amsterdam: John Benjamins.
9. Couper, G. 2017. Teacher cognition of pronunciation teaching: teachers’ concerns and issues. TESOL Quarterly 51/4: pp. 820–843.
10. Derwing, T. M. – Munro, M. J. 2001. What speaking rates do non-native listeners prefer? Applied Linguistics 22/3: pp. 324–337. https://doi.org/10.1093/applin/22.3.324
11. Derwing, T. M. – Munro, M. J. 2005. Second language accent and pronunciation teaching: A research-based approach. TESOL Quarterly 39/3: pp. 379–397. https://doi.org/10.2307/3588486
12. Foote, J. A. – McDonough, K. 2017. Using shadowing with mobile technology to improve L2 pronunciation. Journal of Second Language Pronunciation 3/1: pp. 34–56. https://doi.org/10.1075/jslp.3.1.02foo
13. Hardison, D. M. 2004. Generalization of computer-assisted prosody training: quantitative and qualitative findings. Language Learning & Technology 8/1: pp. 34–52.
14. Kipp, M. 2003. Gesture Generation by Imitation. From Human Behavior to Computer Character Animation. Dissertation. Saarbrücken: Saarland University.
15. Lambacher, S. 1996. Teaching English pronunciation using a computer visual display. Paper presented at the IATEFL 29th International Annual Conference, York, England.
16. Lysenko, K. – Nesterenko, N. 2024. Pronunciation perils: overcoming phonetic interference in language learning. Grail of Science 39: pp. 386–392. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.10.05.2024.059
17. Massaro, D. W. 2006a. A computer-animated tutor for language learning: Research and applications. In: Spencer, P. E. – Marschark, M. eds. Advances in the Spoken Language Development of Deaf and Hard-of-Hearing Children. New York, NY: Oxford University Press, pp. 153–189.
18. Massaro, D. W. 2006b. The psychology and technology of talking heads: applications in language learning. In: Bernsen, O. – Dybkjær, L. – van Kuppevelt, J. eds. Natural, Intelligent and Effective Interaction in Multimodal Dialogue Systems. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, pp. 183–214.
19. Morley, J. 1991. The pronunciation component in teaching English to speakers of other languages. TESOL Quarterly 25/3: pp. 481–520.
20. Nouza, J. 1999. Computer-aided spoken-language training with enhanced visual and auditory feedback. In: Proceedings of Eurospeech ’99, the 6th European Conference on Speech Communication and Technology. Budapest, pp. 183–186.
21. Saito, K. 2012. Effects of instruction on L2 pronunciation development: a synthesis of 15 quasi-experimental studies. TESOL Quarterly 46/4: pp. 842–854. https://doi.org/10.1002/tesq.67
22. Saito, K. – Lyster, R. 2012. Effects of form-focused instruction and corrective feedback on L2 pronunciation development of /ɹ/ by Japanese learners of English. Language Learning 62/2: pp. 595–633. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2011.00639.x
23. Spaai, G. W. G. – Hermes, D. J. 1993. A visual display for the teaching of intonation. CALICO Journal 10/3: pp. 19–30.
24. Stibbard, R. 1996. Teaching English intonation with a visual display of fundamental frequency. The Internet TESL Journal for Teachers of English as a Second Language 2/8. http://iteslj.org/Articles/Stibbard-Intonation/ (Accessed: 01.07.2025).
25. Truong, K. – Neri, A. – Cucchiarini, C. – Strik, H. 2004. Automatic pronunciation error detection: an acoustic-phonetic approach. In: Proceedings of the InSTIL/ICALL Symposium. Venice, pp. 135–138.
26. Truong, K. – Neri, A. – de Wet, F. – Cucchiarini, C. – Strik, H. 2005. Automatic detection of frequent pronunciation errors made by L2 learners. Proceedings of Interspeech 2005 (IS2005). Lisbon, pp. 1345–1348.
27. Wennerstrom, A. 2000. The role of intonation in second language fluency. In: Riggenbach, H. ed. Perspectives on Fluency. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, pp. 102–127.
Downloads
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Natalia Nesterenko, Kateryna Lysenko, Anzhela Hordieieva

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Водночас робота ліцензується за умовами ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), що дозволяє іншим поширювати матеріал за умови належного посилання на автор(ів) та первинну публікацію в цьому журналі.











