Постколоніальна критика: літературознавчий аспект українського літературознавства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-1-203-215

Ключові слова:

постколоніальна критика, культура, система, методологія, світовий контекст, літературознавство

Анотація

У цій статті розглядаються певні явища в сучасній українській літературі та культурі, які можна було б назвати постколоніальними. Звертається особлива увага на трансформації, що відрізняють їх від культурної системи, що панувала раніше, а також на особливості та специфіку постколоніальної критики як літературознавчої методології. Зазначено, що постколоніальна критика – це напрям сучасного літературознавства, який виник в англомовному світі наприкінці 70-х років на базі інтеграції кращих досягнень деконструктивізму, психоаналізу, марксизму, нового історизму, фемінізму з урахуванням історичних і культурологічних моделей країн, що звільнилися від колоніального ярма. Постколоніальна критика порушує проблеми етнічності, національної ідентичності, культурної універсальності, культурної гібридності та культурної відмінності, проблеми мови, історії. Вирішальну роль у створенні теорії постколоніальної критики відіграла праця американця арабського походження Едварда Саїда «Орієнталізм».

У статті звернено увагу на те, що доцільно розрізняти два види протистояння колоніалізму в культурі – антиколоніальний та постколоніальний. Антиколоніальним варто вважати звичайний опір колоніалізму, де центральне місце займають справжні ідеї національного визволення. Постколоніальним можна вважати протистояння не на рівні простого заперечення колоніалізму й схвалення протилежного, а й на рівні усвідомлення. Постколоніальному ставленню притаманне використання досвіду як колоніального, так і антиколоніального, й розуміння відносності цих двох історичних структур.

Політологи розглядають колоніалізм насамперед як сукупність заходів, завдяки яким колонізатор перебирає і реалізовує владу над колонізованим, примушуючи його діяти згідно з рішеннями і в інтересах колонізатора; економісти натомість убачають його основну рису в підкоренні економіки колонізованої території проблемам колонізатора, зокрема в його вигоді на світовому ринку. Культурний колоніалізм – це комплекс заходів культурних установ та ідеологій у будь-яких випадках популярної чи високої культури, спрямований на підтримку політичної та економічної влади.

Наголошено на тому, що постколоніальний дискурс в українській культурі виник порівняно недавно. Існує вже деякий час і помітна постколоніальна течія в українській літературі. Про це свідчать праці Івана Дзюби, Марка Павлишина, Олега Ільницького, Мирослава Шкандрія, Миколи Рябчука та інших. Постколоніальну критику взагалі, а українську зокрема, характеризує подолання комплексу меншовартості. Яскраве свідчення цього – теми сучасних  літературознавчих досліджень: національна самокритика, проблеми виховання національної самосвідомості, риси української ментальності, концепція «великої літератури», світовий контекст українського письменства. Увагу привертає спрямованість письменників на самоствердження національної свідомості.

Біографія автора

Марія Чобанюк, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

кандидат філологічних наук. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, кафедра практики англійської мови і методики її навчання, доцент

Посилання

Halych, Oleksandr 2003. Literaturoznavstvo na rubezhi tysiacholit: napriamy, shkoly, techii [Literary studies at the turn of the millennium: directions, schools, trends]. Ukrainska mova ta literatura 34: s. 3–8. (In Ukrainian)

Dziuba, Ivan 1998. Marko Pavlyshyn: kriz «postmodernistski okuliary» i bez nykh… [Marko Pavlyshyn: through “postmodernist glasses” and without them…] In: Dziuba, Ivan ed. Pavlyshyn M. Kanon ta ikonostas. Kyiv: Chas, s. 5–26. (In Ukrainian)

Ilnytskyi, Oleh 2000. Hohol i postkolonialnyi kontekst [Gogol and the postcolonial context]. Krytyka 4/3(29): s. 9–13. (In Ukrainian)

Pavlyshyn, Marko 1993. Shcho peretvoriuietsia v «Rekreatsiiakh» Yuriia Andrukhovycha? [What is being transformed in Yuriy Andrukhovych’s “Recreations”?] Suchasnist 12: s. 115–127. (In Ukrainian)

Pavlyshyn, Marko 1994. Kozaky v Yamaitsi: postkolonialni rysy v suchasnii ukrainskii kulturi [Cossacks in Jamaica: Postcolonial features in contemporary Ukrainian culture]. Slovo i Chas 4–5: s. 65–71. (In Ukrainian)

Pavlyshyn, Marko 2002. Postkolonialna krytyka i teoriia [Postcolonial criticism and theory]. In: Zubrytska, Mariia ed. Slovo, znak, dyskurs. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky KhKh st. Lviv: Litopys, s. 531–535. (In Ukrainian)

Riabchuk, Mykola 2002. Imperiia yak dyskurs [Empire as a discourse]. Krytyka 4/9(59): s. 2–6. (In Ukrainian)

Shkandrij, Myroslav 2001. Russia and Ukraine: Literature and the Discourse of Empire from Napoleonic to Postcolonial Times. Montreal: McGill-Queen’s University Press.

Downloads

Опубліковано

2025-05-26

Номер

Розділ

Дослідження