Похоронна пісенна поезія – джерело текстів похоронних пісенних збірок
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-2-138-154Ключові слова:
текст, похоронна поезія, сакральний рукопис, література, джерело текстівАнотація
У статті розглянуто сакральні рукописи, пов’язані з реформатськими похоронними обрядами, — так звані похоронні співаники, — зібраних у процесі етнографічних польових досліджень у населених пунктах Закарпаття, де проживає угорськомовне населення, зокрема в історичних комітатах Угоча та Берег. Мета роботи — проаналізувати тексти похоронної гімнічної поезії, простежити їхні джерела та показати за допомогою яких засобів вони були включені до рукописних збірок. Наголошено на тому, що дослідження похоронних співаників та сакральних рукописів стало основною темою наукових розвідок лише нещодавно. Їх систематичне виявлення на Закарпатті в останні роки набуло динаміки та привернуло увагу науковців. Аналіз цих текстів розкриває значення рукописів у новому контексті.
Розглянуто вибрані приклади рукописів, водночас спростовано попереднє твердження про те, що гімни, які виконували під час нічних чувань і похоронів, були оригінальними творами реформатських канторів. Результати дослідження переконливо доводять, що, хоча поодинокі оригінальні композиції таки існують, переважна більшість текстів похоронних гімнів походить із раніше надрукованих джерел. Зазначено, що тексти поділяються на дві основні категорії: оригінальні твори та тексти, запозичені з раніше надрукованих або рукописних джерел. Усередині другої категорії розрізняють тексти, відтворені дослівно, і ті, що були змінені або адаптовані, причому кожен випадок підтверджений конкретними прикладами. Нашим завданням не було відкриття першоджерел у прямому значенні цього слова, однак демонструємо походження текстів.
У роботі описано практику диктування співу (уг. énekdiktálás) — співочий звичай, невід’ємний для розуміння похоронних співаників, адже тексти в них виконували саме у формі співу за диктовкою. Підкреслено міжнародні паралелі цієї практики, що в науковій термінології відома як lining out. Ця праця не претендує на вичерпний огляд усіх подібних паралелей, однак у роботі ми навели приклад шотландської гельської співочої традиції. Зазначено, що можна згадати й чимало інших аналогів, які додатково підтверджують, що співоча практика в досліджуваних громадах має очевидні міжнародні відповідники.
Посилання
1. Gál, Adél 2023. Pro nadyktovuvannia pisen ta yikh teksty v seli Shalanky Zakarpatskoi oblasti [About dictating songs and their lyrics in the village of Shalanky, Transcarpathia]. Narodna tvorchist ta etnolohiia 398/2: s. 71–75. (In Ukrainian)
2. Csörsz, Rumen István 2006. Közköltészet – Irodalom alatt, kultúrák fölött [Popular poetry – beneath literature, above cultures]. Literatura 32/2: 273–282. o. (In Hungarian)
3. Déri, Balázs 2017/2018. A skót gael lining out éneklés és rokonai [Scottish Gaelic “lining out” singing and its relatives]. Magyar Egyházzene 24/2: 217–218. o. (In Hungarian)
4. Énekeskönyv, 1922. Énekeskönyv. Magyar reformátusok használatára. A zsinat által kötelező használatra megállapított kiadás [Hymnal Approved for Use by Hungarian Reformed Communities. Edition Established by the Synod for Mandatory Use]. Debreczen: Hegedűs és Sándor Irodalmi és Nyomdai Rt. (In Hungarian)
5. Énekeskönyv, 1929. Énekeskönyv. A csehszlovák köztársasági magyar reformátusok használatára. A zsinat által elrendelt (második) kiadás [Hymnal. For the Use of the Hungarian Reformed People of the Czechoslovak Republic. Second Edition Ordered by the Synod]. Beregszász: Kálvin Nyomda. (In Hungarian)
6. Fejős, Zoltán 2003. Tárgyak az időben [Objects in time]. In: Fejős, Zoltán ed. Tárgyfordítások. Néprajzi múzeumi tanulmányok. Budapest: Gondolat Kiadó, 83–92. o. (In Hungarian)
7. Fövenyessy, Bertalan ed. 1911. Nagy karénektár. Négyes férfikarra írott templomi és temetési énekek gyűjteménye. Kézikönyvül közép- és főiskolák s tanítóképezdék férfikarai, ifjúsági egyesületi s népénekkarok oktatásához [Great Choral Collection: A Collection of Church and Funeral Songs for Male Quartet. A Handbook for the Education of Male Choirs of Secondary Schools, Colleges, Teacher Training Institutes, Youth Associations, and Popular Choirs]. Budapest: Rozsnyai Károly Könyv és Zeneműkiadása. (In Hungarian)
8. Gál, Adél 2021. Halottas alkalmakra írott könyv – a salánki diktálós énekekről [Book written for funeral occasions – about the dictated songs of Shalanky]. In: Pilipkó, Erzsébet – Fogl, Krisztián Sándor eds. Hitélet és vallásos kultúra a Kárpát-medencében 11. Veszprém: Laczkó Dezső Múzeum, 558–574. o. (In Hungarian)
9. Gál, Adél 2023. Egy ugocsai református énekdiktáló tevékenységei [The activities of a Reformed funeral song dictator from Ugocsa]. Collegium Doctorum. Magyar Református Teológia 19/2: 297–309. o. (In Hungarian)
10. Gál, Adél 2024. Egy református énekdiktáló feljegyzései [Notes of a Reformed song dictator]. Néprajzi Látóhatár 33/1–2: 67–81. o.
11. Gál, Adél 2025. „Elmúlik, istenünk…” A temetkezés és az énekdiktálás szokása és kéziratos emlékei az ugocsai református közösségekben [“Our God, it fades away…” – The Custom and Manuscript Records of Burial and Song Dictation in the Reformed Communities of Ugocsa]. Beregszász: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola. (In Hungarian)
12. Gál, Adél – Bacskai, Dorina 2024. Szakrális kéziratok szövegeinek szimbolikája [Symbolism of the texts of sanctified manuscripts]. Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica 3/2: 197–219. o. https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-2-197-219 (In Hungarian)
13. Horkai, Antal 1855. Halotti énekek temetkezési alkalmakra [Funeral Songs for Burial Occasions]. Pest. (In Hungarian)
14. Ivánka, Sámuel ed. 1869. Temetési énektár [Funeral Song Collection]. Sárospatak: A helvéciai vallástételt követő tiszáninneni egyházkerület rendeletéből. Nyomtatta Steinfeld Béla a ref. főiskola betűivel. (In Hungarian)
15. Kádár, Imre 1890. Siralmas ház. Újabb halotti énekek gyűjteménye [House of Mourning. A Collection of More Recent Funeral Songs]. Karczag. (In Hungarian)
16. Katona, Imre 1978. A magyar halottas énekköltészet tiszta és átmeneti műfajai (A műfajváltások törvényszerűségei) [Pure and transitional genres of Hungarian funeral song poetry (the laws of genre changes)]. Hungarológiai közlemények 10/35: 25–33. o. (In Hungarian)
17. Kiss, Lajos 1966. Zenetörténeti emlékek a szlavóniai virrasztó énekekben [Music-historical relics in the Slavonian wake songs]. Ethnographia 77/2: 153–211. o. (In Hungarian)
18. Köpetzi Bodos, Sámuel – Bágyi Fábián, László 1769. Halott temetéskorra való énekek [Songs for Burials]. Nagyenyed. (In Hungarian)
19. Küllős, Imola 2004. Közköltészet és népköltészet [Popular and Folk Poetry]. Budapest: L’Harmattan Kiadó. (In Hungarian)
20. Magyar Református Énekeskönyv [Hungarian Reformed Hymnal], 2008. Kolozsvár: Erdélyi Református Egyházkerület. (In Hungarian)
21. Molnár, Ambrus 2001. Egyházi és vallásos élet, „diktálás”, „éneklők” Nagydobronyban [Religious and ecclesiastical life, “dictation,” and “singers” in Velyka Dobron]. In: S. Lackovits, Emőke – Mészáros, Veronika eds. Népi vallásosság a Kárpát-medencében 5. Veszprém: Veszprém Megyei Múzeumi Igazgatóság, 217–236. o. (In Hungarian)
22. Molnár D., István 2021. Kárpátalja lakosságának területi eloszlása az újonnan kialakított közigazgatási rendszer tükrében [The territorial distribution of the population of Transcarpathia in light of the newly established administrative system]. In: Molnár D. Erzsébet – Molnár Ferenc szerk. Társadalomtudományi tanulmányok. A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Lehoczky Tivadar Társadalomtudományi Kutatóközpontjának Tanulmánykötete. Beregszász–Ungvár: II. RF KMF – „RIK-U” Kft., 239–254. o. (In Hungarian)
23. Sápy, Szilvia 2006/2007. A diktálókönyv [The dictation book]. Magyar Egyházzene 14: 75–104. o. (In Hungarian)
24. Sápy, Szilvia 2015. A halotti búcsúztató. A műfaj eredete, történeti rétegei [The Funeral Farewell. The Origin and Historical Layers of the Genre]. Debrecen: Ethnica Kiadó. (In Hungarian)
25. Schram, Ferenc 1974. A népénekek egy csoportjának kialakulása Magyarországon [The formation of Hungarian folk songs]. Ethnographia 85: 373–383. o. (In Hungarian)
26. Szacsvay, Éva 1991. Az éneklés és az énekeskönyv szerepe a reformátusok vallásosságában [The role of singing and the hymnal in the religiousness of the Reformed]. In: Lackovits Emőke szerk. Népi vallásosság a Kárpát-medencében 1. Veszprém: VEAB Néprajzi Munkabizottsága és a Caritas Transsylvania, 117–121. o. (In Hungarian)
27. Szotyori Nagy, Károly 1859. Templomi és halotti karénekeskönyv magyarországi reformátusok számára [Church and Funeral Choral Hymnal for Hungarian Reformed People]. Debreczen. (In Hungarian)
28. T. Dargan, William 2006. Lining Out the Word: Dr. Watts Hymn Singing in the Music of Black Americans. Oakland: University of California Press. https://doi.org/10.1525/california/9780520234482.001.0001
29. Tátrai, Zsuzsanna – Szendrei, Janka 1982. Virrasztóének [Wake song]. In: Ortutay, Gyula ed. Magyar Néprajzi Lexikon. Ötödik kötet (Szé–Zs). Budapest: Akadémiai Kiadó, 573–574. o. (In Hungarian)
30. URL1: Szilvás-Újfalvi, Imre 1598. In exequiis de functorum canendae. Halott temetéskorra való énekek [Songs for Burial Occasions and Funerals]. https://library.hungaricana.hu/hu/view/RMK_I_1504/?pg=1&layout=s (Accessed: 15.05.2025). (In Hungarian)
31. URL2: Illyés, István 1693. Zsoltári és halottas énekek [Psalms and Funeral Songs]. https://oszkdk.oszk.hu/storage/00/01/45/24/dd/1/RMK_I_1446__opar.pdf (Accessed: 19.05.2025). (In Hungarian)
32. URL3: Kájoni, János 1676. Cantionale Catholicum. Csíksomlyó. https://library.hungaricana.hu/hu/view/RMK_I_1188-RM_I_4r_0316/?pg=1&layout=s (Accessed: 22.05.2025). (In Hungarian)
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Водночас робота ліцензується за умовами ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), що дозволяє іншим поширювати матеріал за умови належного посилання на автор(ів) та первинну публікацію в цьому журналі.















