Екзистенційний вибір героїв на тлі глобальних катастроф у технотрилерах Макса Кідрука «Бот: Атакамська криза» та «Бот: Ґуаякільський парадокс»
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-2-153-169Ключові слова:
екзистенціалізм, вибір та відповідальність, Макс Кідрук, технотрилерАнотація
У пропонованій статті досліджено екзистенційну проблематику романів Макса Кідрука «Бот: Атакамська криза» та «Бот: Ґуаякільський парадокс», зокрема: мотиви абсурдності існування, відчуження, свобода вибору, відповідальності за свій вибір, страх перед смертю, пошуки сенсу життя та автентичності.
Здійснено детальний розгляд символічних елементів, мотивів і тем, що формують екзистенційну свідомість персонажів у контексті сучасних технологічних і екологічних викликів; підкреслено роль технологій як центрального аспекту сучасної екзистенційної кризи. Проаналізовано вплив технологічних утопій та катастроф на людську свідомість та моральний вибір в літературній інтерпретації та філософських підходів до аналізу творів, що дозволяє глибше зрозуміти взаємодію людини з технологічним прогресом і природним середовищем, висвітлених у сучасній літературі.
У ході дослідження було визначено, що екзистенційна проблематика займає важливе місце у літературі ХХ століття і зберігає свою актуальність у сучасній літературі.
Макс Кідрук, український письменник, відомий своїми технотрилерами, розкриває в них актуальні для людства екзистенційні проблеми: мотив технологічної загрози пронизує обидва досліджувані романи («Бот: Атакамська криза» та «Бот: Ґуаякільский парадокс»), відображаючи страх перед неконтрольованим використанням новітніх технологій. Автор порушує питання етичності наукових експериментів і можливих наслідків для людства. Мотив морального вибору також є центральним у творах Кідрука. Герої змушені приймати складні рішення, що впливають на їхнє життя і життя інших людей; автор підкреслює важливість моральних принципів у сучасному світі.
Тематика взаємодії людини з природою є актуальною в обох романах. Кідрук показує, як людська діяльність може призвести до серйозних екологічних катастроф, наголошуючи на необхідності виховання екологічної свідомості та відповідальності перед довкіллям. Автор порушує проблеми про природу свідомості і межі наукових експериментів, змушуючи читача замислитися над етичними аспектами технологічного прогресу.
Отже, обидва твори Кідрука розглядають глибокі екзистенційні питання про природу зла, людську відповідальність і вплив технологій на суспільство. Вони підкреслюють, що цивілізація може як підносити, так і руйнувати людську духовність, і закликають до усвідомлення наслідків своїх дій. Спільна воля всіх людей може зупинити абсолютне зло і його панування на землі, але для цього кожен мусить боротися зі своїми внутрішніми демонами і робити морально відповідальний вибір.
Посилання
Kidruk, M. 2015. Bot: Guaiakilskyi paradoks: roman [Bot: Guayaquil Paradox: novel]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia». (In Ukrainian)
Kidruk, M. 2016. V chomu riznytsia mizh tekhnotrylerom i naukovoiu fantastykoiu [What is the difference between techno-thriller and science fiction?]. YouTube: website. URL: https://www.youtube.com/watch?v=aUL2y0GhmMg (Accessed: 31. 05. 2024). (In Ukrainian)
Kidruk, M. 2020. Bot: Atakamska kryza: roman [Bot: Atacama Crisis: novel]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia». (In Ukrainian)
Kostetska, L. O. 2015. Zhanr tryleru v tvorchosti M. Kidruka [Thriller genre in the work of M. Kidruk]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Filolohichni nauky (literaturoznavstvo) 16/2: s. 133–137. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmduf_2015_2_29 (In Ukrainian)
Kostetska, L. O. – Kurlova, A. Yu. 2018. Obrazy-symvoly u romani M. Kidruka «Ne ozyraisia i movchy» [Symbolic images in M. Kidruk’s novel „Don’t look back and be silent”]. Molodyi vchenyi 1/1: s. 223–226. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_1(1)__55 (In Ukrainian)
Lysokolenko, T. – Karpan, I. – Rohova, O. 2021. Ukrainskyi ekzystentsializm: pomizh filosofiieiu ta literaturoiu [Ukrainian existentialism: between philosophy and literature]. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani 24/7–8: pp. 13–20. https://doi.org/10.15421/172173 (In Ukrainian)
Moroz, O. A. 2015. Onimy v khudozhnomu dyskursi Maksa Kidruka (na materiali romanu «Tverdynia») [Onyms in the artistic discourse of Max Kidruk (based on the material of the novel „Fortress”)]. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu. Seriia B. Humanitarni nauky 1–2: s. 167–172. https://jvestnik-b.donnu.edu.ua/article/view/2569 (In Ukrainian)
Ovsianytska, H. V. 2020. Zhanrovyi symbioz tvoru M. Kidruka «Doky svitlo ne zghasne nazavzhdy» [Genre symbiosis of M. Kidruk’s work „Until the light goes out forever”]. Ukrainska literatura v prostori kultury i tsyvilizatsii. http://ukrlit-2017.blogspot.com/2020/02/blog-post_57.html (Accessed: 29. 05. 2024). (In Ukrainian)
Pasko, I. V. 2016. Zhanrovo-stylova spetsyfika tekhnotryleriv Maksa Kidruka [Genre and style specifics of Max Kidruk’s techno-thrillers]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia». Seriia: Filolohiia. Literaturoznavstvo 264/276: s. 86–91. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdufl_2016_276_264_16 (In Ukrainian)
Tykha, U. I. 2012. Zhanrovi ihry v postmodernistskomu tvori [Genre games in postmodern literature]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: Filolohichna 29: s. 366–367. https://lingvj.oa.edu.ua/articles/2012/n29/121.pdf (In Ukrainian)