Зміни мовних навичок серед молодих угорців Карпатського басейну від межі тисячоліття до наших днів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6726/2023-2-63-80

Ключові слова:

угорська молодь, дослідження молоді, нульові мовні навички, багатомовність, знання іноземних мов, знання державної мови

Анотація

У дослідженні проаналізовано три масштабні бази даних досліджень щодо мовних навичок молодих угорців (15-29 років) Карпатського басейну та особливо стосовно їхніх змін. На основі відповідей близько 28 000 респондентів ми шукали відповіді на три основні запитання дослідження: яка частка угорської молоді розмовляє виключно рідною мовою? На якому рівні вони володіють державною мовою країни, в якій проживають? Якими іноземними мовами вони володіють, на якому рівні? Результати показали, що в Угорщині навіть у 2020 році кожен п’ятий молодий чоловік не розмовляє іншою мовою, окрім рідної, на Закарпатті ця частка становить 12%, а в інших закордонних регіонах – менше 5%. Виявлено, що з роками можна спостерігати значні позитивні зміни на користь багатомовності. Виявлено, що більшість молодих людей у закордонних регіонах із угорськомовним населенням володіють державною мовою країни, де вони проживають, краще базового рівня. Мовою відповідної країни найкраще розмовляють у Трансільванії та Словаччині, за ними слідують Воєводина та Закарпаття. Більшість молодих людей в Угорщині знають одну або дві іноземні мови, серед закордонних угорців знання трьох іноземних мов вважають середнім показником, але знання чотирьох і більше мов також не є рідкістю. Більшість молодих людей розмовляє англійською мовою, і ми можемо спостерігати експансію цієї мови за останні 20 років.

Біографія автора

Вікторія Ференц, Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці II

PhD, доцент кафедри філології Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II, дослідниця Національного інституту стратегічних досліджень, Угорщина

Посилання

Beregszászi Anikó, 2004. Idegennyelv-oktatásunk gondjairól és feladatairól szociolingvisztikai nézőpontból. In: Huszti Ilona szerk. Idegennyelv-oktatás kisebbségi környezetben. Ungvár: PoliPrint – Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola, 10–20.

Csernicskó István, 2009. Tények, adatok a kárpátaljai magyarok nyelvtudásáról. Együtt 2009/3. szám, 70–77.

Ferenc Viktória, 2010. Kisebbségi magyar felsőoktatás a Kárpát-medencében: problémák tervezéshez. Regio 2010/3, szám, 59-89.

Kontra Miklós, 2005. Tannyelv, (felső)oktatás, nyelvpolitika. In: Kontra Miklós (szerk.): Sült galamb? Magyar egyetemi tannyelvpolitika. Somorja–Dunaszerdahely: Fórum Kisebbségkutató Intézet – Lilium Aurum Könyvkiadó. 17–39.

Papp Z. Attila – Veres Valér szerk., 2007. Kárpát Panel 2007. A Kárpát-medencei magyarok társadalmi helyzete és perspektívái. Budapest: MTA Kisebbségkutató Intézet.

URL1: A magyar nyelv értelmező szótára. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/ (letöltés ideje: 2022. május. 20.)

URL2: Közös Európai Referenciakeret. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages (letöltés ideje: 2022. május. 20.)

URL3: Eurostat adatbázis. Number of foreign languages known (self-reported) by age. https://ec.europa.eu/eurostat/¬databrowser/¬view/EDAT_AES_L22/¬defa-ult/table?lang=en&category=educ.educ_lang.educ_lang_00.edat_aes_l2 (letöltés ideje: 2022. május. 20.)

References

Beregszászi Anikó, 2004. Idegennyelv-oktatásunk gondjairól és feladatairól szociolingvisztikai nézőpontból.[ On the problems and challenges of foreign language teaching from a sociolinguistic perspective] In: Huszti Ilona szerk. Idegennyelv-oktatás kisebbségi környezetben [Foreign language teaching in a minority context]. Ungvár: PoliPrint – Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola, 10–20. (In Hungarian).

Csernicskó István, 2009. Tények, adatok a kárpátaljai magyarok nyelvtudásáról [Facts and figures on the language skills of Hungarians in Transcarpathia] Együtt 2009/3. szám, 70–77. (In Hungarian).

Ferenc Viktória, 2010. Kisebbségi magyar felsőoktatás a Kárpát-medencében: problémák tervezéshez [Minority Hungarian higher education in the Carpathian Basin: problems for planning]. Regio 2010/3, szám, 59-89. (In Hungarian).

Kontra Miklós, 2005. Tannyelv, (felső)oktatás, nyelvpolitika [Language, (higher) education, language policy] In: Kontra Miklós (szerk.): Sült galamb? Magyar egyetemi tannyelvpolitika. [Roast pigeon? Hungarian university language policy] Somorja–Dunaszerdahely: Fórum Kisebbségkutató Intézet – Lilium Aurum Könyvkiadó. 17–39. (In Hungarian).

Papp Z. Attila – Veres Valér szerk., 2007. Kárpát Panel 2007. A Kárpát-medencei magyarok társadalmi helyzete és perspektívái. [The social situation and perspectives of Hungarians in the Carpathian Basin] Budapest: MTA Kisebbségkutató Intézet. (In Hungarian).

URL1: A magyar nyelv értelmező szótára. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/ (letöltés ideje: 2022. május. 20.) (In Hungarian).

URL2: Közös Európai Referenciakeret. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages (letöltés ideje: 2022. május. 20.) (In Hungarian).

URL3: Eurostat adatbázis. Number of foreign languages known (self-reported) by age. https://ec.europa.eu/eurostat/¬databrowser/¬view/EDAT_AES_L22/¬defa-ult/table?lang=en&category=educ.educ_lang.educ_lang_00.edat_aes_l2 (letöltés ideje: 2022. május. 20.) (In English).

Downloads

Опубліковано

2023-12-16

Номер

Розділ

Дослідження