Зміни мовних навичок серед молодих угорців Карпатського басейну від межі тисячоліття до наших днів
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2023-2-63-80Ключові слова:
угорська молодь, дослідження молоді, нульові мовні навички, багатомовність, знання іноземних мов, знання державної мовиАнотація
У дослідженні проаналізовано три масштабні бази даних досліджень щодо мовних навичок молодих угорців (15-29 років) Карпатського басейну та особливо стосовно їхніх змін. На основі відповідей близько 28 000 респондентів ми шукали відповіді на три основні запитання дослідження: яка частка угорської молоді розмовляє виключно рідною мовою? На якому рівні вони володіють державною мовою країни, в якій проживають? Якими іноземними мовами вони володіють, на якому рівні? Результати показали, що в Угорщині навіть у 2020 році кожен п’ятий молодий чоловік не розмовляє іншою мовою, окрім рідної, на Закарпатті ця частка становить 12%, а в інших закордонних регіонах – менше 5%. Виявлено, що з роками можна спостерігати значні позитивні зміни на користь багатомовності. Виявлено, що більшість молодих людей у закордонних регіонах із угорськомовним населенням володіють державною мовою країни, де вони проживають, краще базового рівня. Мовою відповідної країни найкраще розмовляють у Трансільванії та Словаччині, за ними слідують Воєводина та Закарпаття. Більшість молодих людей в Угорщині знають одну або дві іноземні мови, серед закордонних угорців знання трьох іноземних мов вважають середнім показником, але знання чотирьох і більше мов також не є рідкістю. Більшість молодих людей розмовляє англійською мовою, і ми можемо спостерігати експансію цієї мови за останні 20 років.
Посилання
Beregszászi Anikó, 2004. Idegennyelv-oktatásunk gondjairól és feladatairól szociolingvisztikai nézőpontból. In: Huszti Ilona szerk. Idegennyelv-oktatás kisebbségi környezetben. Ungvár: PoliPrint – Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola, 10–20.
Csernicskó István, 2009. Tények, adatok a kárpátaljai magyarok nyelvtudásáról. Együtt 2009/3. szám, 70–77.
Ferenc Viktória, 2010. Kisebbségi magyar felsőoktatás a Kárpát-medencében: problémák tervezéshez. Regio 2010/3, szám, 59-89.
Kontra Miklós, 2005. Tannyelv, (felső)oktatás, nyelvpolitika. In: Kontra Miklós (szerk.): Sült galamb? Magyar egyetemi tannyelvpolitika. Somorja–Dunaszerdahely: Fórum Kisebbségkutató Intézet – Lilium Aurum Könyvkiadó. 17–39.
Papp Z. Attila – Veres Valér szerk., 2007. Kárpát Panel 2007. A Kárpát-medencei magyarok társadalmi helyzete és perspektívái. Budapest: MTA Kisebbségkutató Intézet.
URL1: A magyar nyelv értelmező szótára. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/ (letöltés ideje: 2022. május. 20.)
URL2: Közös Európai Referenciakeret. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages (letöltés ideje: 2022. május. 20.)
URL3: Eurostat adatbázis. Number of foreign languages known (self-reported) by age. https://ec.europa.eu/eurostat/¬databrowser/¬view/EDAT_AES_L22/¬defa-ult/table?lang=en&category=educ.educ_lang.educ_lang_00.edat_aes_l2 (letöltés ideje: 2022. május. 20.)
References
Beregszászi Anikó, 2004. Idegennyelv-oktatásunk gondjairól és feladatairól szociolingvisztikai nézőpontból.[ On the problems and challenges of foreign language teaching from a sociolinguistic perspective] In: Huszti Ilona szerk. Idegennyelv-oktatás kisebbségi környezetben [Foreign language teaching in a minority context]. Ungvár: PoliPrint – Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola, 10–20. (In Hungarian).
Csernicskó István, 2009. Tények, adatok a kárpátaljai magyarok nyelvtudásáról [Facts and figures on the language skills of Hungarians in Transcarpathia] Együtt 2009/3. szám, 70–77. (In Hungarian).
Ferenc Viktória, 2010. Kisebbségi magyar felsőoktatás a Kárpát-medencében: problémák tervezéshez [Minority Hungarian higher education in the Carpathian Basin: problems for planning]. Regio 2010/3, szám, 59-89. (In Hungarian).
Kontra Miklós, 2005. Tannyelv, (felső)oktatás, nyelvpolitika [Language, (higher) education, language policy] In: Kontra Miklós (szerk.): Sült galamb? Magyar egyetemi tannyelvpolitika. [Roast pigeon? Hungarian university language policy] Somorja–Dunaszerdahely: Fórum Kisebbségkutató Intézet – Lilium Aurum Könyvkiadó. 17–39. (In Hungarian).
Papp Z. Attila – Veres Valér szerk., 2007. Kárpát Panel 2007. A Kárpát-medencei magyarok társadalmi helyzete és perspektívái. [The social situation and perspectives of Hungarians in the Carpathian Basin] Budapest: MTA Kisebbségkutató Intézet. (In Hungarian).
URL1: A magyar nyelv értelmező szótára. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/ (letöltés ideje: 2022. május. 20.) (In Hungarian).
URL2: Közös Európai Referenciakeret. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages (letöltés ideje: 2022. május. 20.) (In Hungarian).
URL3: Eurostat adatbázis. Number of foreign languages known (self-reported) by age. https://ec.europa.eu/eurostat/¬databrowser/¬view/EDAT_AES_L22/¬defa-ult/table?lang=en&category=educ.educ_lang.educ_lang_00.edat_aes_l2 (letöltés ideje: 2022. május. 20.) (In English).