«В імені твоєму – доля твоя» – відображення тенденцій глобалізації та місцевої ідентичності в іменах учнів загальноосвітніх шкіл субрегіону Абауй
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-2-9-29Ключові слова:
іменування, ім’я, глобалізація, локальна ідентичність, церковне ім’я, освіта рідною мовоюАнотація
Мета статті є подвійною: з одного боку – дослідження вираження тенденції глобалізації та локальної ідентичності в іменах учнів 5–8 класів у трьох досліджуваних населених пунктах Абауйського субрегіону – Бактакек, Форро та Красноквайдан. З іншого боку, вона представляє неординарний урок угорської мови в загальноосвітніх школах цих населених пунктів, організований під загальною назвою «Nevedben a sorsod» («В імені твоєму – доля твоя»), метою якого є підтримка освіти, поширення знань про ономатологію і підвищення обізнаності про ім’я як засіб вираження етнічної ідентичності та конфесійної належності. У першій частині статті обґрунтовано вибір назви («В імені твоєму – доля твоя»), у другій – узагальнено мету проєктів «Creative Region», які дають основу для проведення уроку, далі описано етнічний і конфесійний склад обраних населених пунктів. За даними перепису населення рівень подвійної ідентичності становить 37–39%. У третій частині проаналізовано ім’я 121 учня, а в четвертій – представлені неординарні уроки. Виявлено, що імена учнів в основному відображають тенденцію глобалізації, і що носії все менше розглядають імена як засіб вираження місцевої ідентичності. Вітчизняні та міжнародні знаменитості мають сильний вплив на вибір імені. Заняття також показали, що учні схильні ототожнювати походження імені з походженням «культового» носія імені, що також впливає на вибір міжнародних імен, оскільки вони мають високий престиж серед тих, хто обирає ім’я. Посеред імен іноземного походження, що транслюються ЗМІ, можемо знайти імена, які мають конфесійну перевагу в громаді (наприклад, Анастасія, Гелена), але сучасні носії імен, не знаючи про це, не сприймають їх як вираження релігійної ідентичності. Використання угорських імен є не лише вираженням угорської ідентичності, оскільки деякі з них є успадкованими, тоді як інші модними. Розвитку конфесійної ідентичності перешкоджає той факт, що в церквах малих сіл немає постійної служби, а досліджувані школи утримуються шкільним округом, що віддаляє учнів від скарбу імен, які передає літургія. Досвід неординарних уроків показав, що учні не змогли ідентифікувати імена з релігійними уподобаннями. Через свою відкритість до конкретних імен або до збереження традицій, учні хотіли би знову використовувати імена, які виражають місцеву ідентичність, особливо якщо колишні носії імен були видатними історичними постатями регіону.
Посилання
Balla, Andrea 2009. Név és identitás. Keresztnevek vizsgálata a kárpátaljai Nagydobrony községben [Investigation of first names in the Transcarpathian village of Nagydobrony]. In: Karmacsi Zoltán – Márku Anita eds. Nyelv, identitás és anyanyelvi nevelés a XXI. században. Ungvár: PoliPrint. 9–13. o. (In Hunagrian)
Beregszászi, Anikó 2012. A lehetetlent lehetni. Tantárgy-pedagógiai útmutató és feladatgyűjtemény az anyanyelv oktatásához a kárpátaljai magyar iskolák 5–9. osztályában [To make the impossible possible. Subject-pedagogical guide and collection of tasks for teaching the mother tongue in grades 5-9 in Transcarpathian Hungarian schools]. Budapest: Tinta Könyvkiadó. (In Hungarian)
Haindrich, Helga Anna 2014. A keresztnév mint az identitás szimbolikus jele [The first name as a symbolic sign of identity]. In: Bauko János – Benyovszky Krisztián eds. A nevek szemiotikája. Nyitra: Magyar Szemiotikai Társaság–Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-európai Tanulmányok Kara. 97–110. o. (In Hungarian)
Hajdú, Mihály 2003. Általános és magyar névtan [General and Hungarian Onomastics]. Budapest: Osiris Kiadó. (In Hungarian)
K. Nagy, Emese – Illésné Kovács, Mária 2022. Az Abaúji Kistérség iskoláiban végzett kérdőíves vizsgálat bemutatása [Presentation of a questionnaire survey carried out in schools of the Abaúj micro-region]. In: Bíró Rita Zsófia – Egri Tímea – Farkasné Gönczi Rita – Reményi Tamás eds. Együtt vagyunk erősek! – esélyegyenlőség, integráció és inklúzió a köznevelésben és a társadalomban: Az 50 éves Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete Jubileumi Országos Szakmai Konferenciája –Tanulmánykötet. Budapest: MAGYE–ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. 49–60. o. (In Hungarian)
Kecskés, Judit 2021. A baktakéki görögkatolikus közösség keresztneveinek nyomában [Following the Christian names of the Greek Catholic community of Baktakék]. Miskolci Keresztény Szemle 66/4: 11–18. o. (In Hungarian)
Kecskés, Judit 2024. Helyi értékekre épített oktatástámogatás a Creative Region projektben [Education support built on local values in the Creative Region Project]. In: Szabó-Tóth Kinga ed. Kulturális és társadalmi innovációk, fenntarthatóság és kreatív turizmus. Miskolc: Miskolci Egyetem BTK. 50–56. o. (In Hungarian)
Kecskés, Judit – Illésné Kovács, Mária 2023. Részletek Baktakék nyelvi tájképéből – a Baktakéki Körzeti Általános Iskola feliratai [Details from the linguistic landscape of Baktakék – inscriptions from the Elementary School of Baktakék]. In: Fazekas Csaba ed. Ünnepi tanulmányok Gyulai Éva 70. születésnapjára. Miskolc: Miskolci Egyetem BTK. 183–197. o. (In Hungarian)
Paládi-Kovács, Attila 2017. Abaúj felekezeti és etnikai térszerkezetének változásai (16–20. század eleje) [Changes of ethnic and religious spatial structure of Abaúj (between the 16th and the beginning of the 20th century]. In: Frisnyák Sándor – Gál András – Kókai Sándor eds. A Kárpát-medence történeti vallásföldrajza II. kötet. Nyíregyháza: Nyíregyházi Egyetem Turizmus és Földrajztudományi Intézet. 255–272. o. (In Hungarian)
Raátz, Judit 2002. Női neveink az Új magyar utónévkönyvben [Female names in the New Book of First Names]. In: Gréczi-Zsoldos Enikő – Kovács Mária eds. Köszöntő kötet B. Gergely Piroska tiszteletére. Miskolc: A Miskolci Egyetem Magyar Nyelvtudományi Tanszéke. 151–154. o. (In Hungarian)
Raátz, Judit 2014. Globalizációs és identifikációs jelenségek a mai magyar keresztnévadásban [Globalization and identification phenomena in today’s Hungarian first name-giving] In: Ladányi Mária – Vladár Zsuzsa – Hrenek Éva eds. Nyelv – társadalom – kultúra. Interkulturális és multikulturális perspektívák I–II. A XXIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus (ELTE BTK Budapest, 2013. március 26–28.) előadásaiból készült tanulmánykötet. A MANYE Kongresszusok Előadásai 10/I–II. Budapest: MANYE–Tinta Könyvkiadó. 708–715. o. (In Hungarian)
Raátz, Judit 2021. Minek nevezzelek? [What should I call you?]. Anyanyelv-pedagógia 14/2: 117–120. o. (In Hungarian)
Rancz, Teréz 2009. A névadás motivációi Felső-Háromszéken és a név súlya az identitásjelölő faktorok rendszerében [Motivation for name-giving in Felső-Háromszék (Transylvania) and the importance of names among identity markers]. Névtani Értesítő 31: 17–25. o. (In Hungarian)
URL1: Központi Statisztikai Hivatal. Népszámlálási digitális adattár [Hungarian Central Statistical Office. Census Digital Database]. https://www.ksh.hu/apps/hntr.telepules?p_lang=HU&p_id=18184 (Accessed: 01. 10. 2024). (In Hungarian)
URL2: Központi Statisztikai Hivatal. Népszámlálási digitális adattár [Hungarian Central Statistical Office. Census Digital Database]. https://www.ksh.hu/apps/hntr.telepules?p_lang=HU&p_id=30483 (Accessed: 01. 10. 2024). (In Hungarian)
URL3: Krasznokvajda község hivatalos honlapja [Official website of Krasznokvajda village]. http://krasznokvajda.hu/2018/05/07/krasznokvajdarol/ (Accessed: 01. 10. 2024). (In Hungarian)
URL4: Kerettanterv az általános iskola 5–8. évfolyama számára [Framework Curriculum for primary school grades 5–8]. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_5_8 (Accessed: 01. 10. 2024). (In Hungarian)
URL5: Központi Statisztikai Hivatal. Az 50 leggyakrabban választott utónév [Hungarian Central Statistical Office. The 50 most popular first names]. https://www.ksh.hu/interaktiv/nevek/index.html (Accessed: 01. 10. 2024). (In Hungarian)
URL6: Központi Statisztikai Hivatal. Az 50 leggyakrabban választott fiú utónév [Hungarian Central Statistical Office. The 50 most popular boy names]. https://www.ksh.hu/infografika/2021/nevek_2010-2020.pdf (Accessed: 01. 10. 2024). (In Hungarian)
Varga, Józsefné 2008. Osli keresztnévadásának története napjainkig [History of first name-giving in Osli up to now]. Névtani Értesítő 30: 155–144. o. (In Hungarian)
Zelliger, Erzsébet 2007. Névadás és identitás [Name-giving and identity]. Névtani Értesítő 29: 227–233. o. (In Hungarian)