Ментально-психонетичний комплекс як цілісна концептуальна модель
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2024-2-128-138Ключові слова:
концептуальна модель, фрейм, схема, прототип, гештальт, психонетика, ментально-психонетичний комплекс, когнітивна ономасіологіяАнотація
Стаття зосереджена на проблемах концептуального моделювання, яке протягом останніх десятиліть застосовувалось у когнітивній лінгвістиці на основі фреймової моделі (когнітивної моделі, котра структурує ментальні простори), лінгвальних мереж, а також на основі схем, прототипів і гештальтів. У галузі когнітивної ономасіології українська дослідниця О. Селіванова запропонувала новий тип концептуальної моделі. Він відомий як ментально-психонетичний комплекс чи, іншими словами, мультисубстратна одиниця знання, яка описує мотиваційну базу внутрішнього програмування вербальних знаків. Модель ментально-психонетичного комплексу була апробована представниками школи на матеріалі номінативних класів різних мов, а також при аналізі номінативної й когнітивної природи фразеологізмів української мови та поетичного синтаксису. Концептуальний аналіз знаків різних типів за допомогою моделі ментально-психонетичного комплексу уможливив новий підхід до проблеми мотивації, вироблення її нової типології, розробку нелінійних позиційних схем синтаксичних структур непропозиційної (метафоричної) природи. Термін «психонетика» вперше використали японські футурологи для опису постінформаційного суспільства, в якому ефективні операції обробки даних цінуються вище, ніж накопичення даних. Психонетичний підхід до моделювання понять передбачає більш широкий погляд на проблеми когніції та маніпулювання поняттями. Модель охоплює взаємодію свідомих і позасвідомих психічних процесів. MPC має на меті відобразити концепт як динамічну структуру, що складається з кількох шарів і площин, які перекриваються та взаємодіють. Різні аспекти свідомості, як-то інтелект, емоції, сприйняття, пам’ять та інші когнітивні функції об’єднані в комплекс, який визначає специфіку людської поведінки та мислення. Модель враховує, що на перебіг психічних процесів впливає не лише індивідуальний досвід, а й універсальні символи та архетипи, які існують у колективному несвідомому, котре поділяють усі люди. Завдяки інтеграції різних аспектів розумової діяльності індивіди розвивають вищий ступінь самосвідомості, що суттєво підвищує ефективність когнітивної обробки даних.
Посилання
Zhabotynska, S. A. 2019a. Semantyka illokutsii: linhvokohnityvnyi rakurs (na materiali anhlomovnoho movlennievoho aktu dokoru) [Semantics of illocution: a linguistic-cognitive perspective (based on the material of the English speech act of reproach)]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Filolohichna 70: s. 185–203. (In Ukrainian)
Zhabotynska, S. A. 2019b. Semantyka linhvalnykh merezh u navchalnomu kombinatornomu tezaurusi (Semantics of linguistic networks in the educational combinatorial thesaurus). Filolohichni studii = Studia Philologica 13/2: s. 17–27. (In Ukrainian)
Selivanova, O. O. 1999. Aktualni napriamy suchasnoi linhvistyky (analitychnyi ohliad) [Current directions of modern linguistics (analytical review)]. Kyiv: Vydavnytstvo Ukrainskoho fitosotsiolohichnoho tsentru. (In Ukrainian)
Selivanova, O. O. 2006. Suchasna linhvistyka: terminolohichna entsyklopediia [Modern linguistics: a terminological encyclopedia]. Poltava: Dovkillia-K. (In Ukrainian)
Selivanova, O. O. 2008. Suchasna linhvistyka: napriamy ta problemy [Modern linguistics: directions and problems]. Pidruchnyk. Poltava: Dovkillia-K. (In Ukrainian)
Fillmore, Charles J. 1985. Frames and the semantics of understanding. Quaderni di Semantica 6/2: pp. 133–187.
Fillmore, Charles J. – Atkins, Beryl T. 1992. Toward a Frame-Based Lexicon. The Semantics of RISK and Its Neighbours. In: A. Lehrer – E. F. Kittay eds. Frames, Fields, and Contrast: New Essays in Semantics and Lexical Organization. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Association. pp. 75–102.
Johnson-Laird, Philip Nicholas 1980. Mental models in cognitive science. Cognitive Science 4/1: pp. 71–115.
Jung, Carl Gustav 1981. The Archetypes and the Collective Unconscious. The Collected Works of C. G. Jung. Vol. 9, Part 1. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Pennington, Deana 2016. A conceptual model for knowledge integration in interdisciplinary teams: orchestrating individual learning and group processes. Journal of Environmental Studies and Sciences 6/2: pp. 300–312.
Thompson, William Irwin 1986. Pacific Shift. New York: Random House, Inc.
URL1: Nominalism in Metaphysics. 2008. Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/nominalism-metaphysics/ (Accessed: 14. 10. 2024).
Yamada, Yuji 2022. An Introduction Into SINIC: A Future Prediction Theory. https://www.corporate-rebels.com/blog/sinic-theory-omron (Accessed: 16. 10. 2024).