Компетентнісний підхід у мовознавчих дослідженнях: теоретичні засади, методи вимірювання та роль цифрових технологій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-1-45-64

Ключові слова:

оцінювання, компетентність, цифрові технології, мовознавчі дослідження, вимірювання

Анотація

Метою статті є наукове обґрунтування перспектив компетентнісного оцінювання дітей шкільного віку як комплексного та багатоаспектного підходу в освітньому процесі. Таке оцінювання дозволяє виявити рівень сформованості ключових компетентностей учнів, на основі чого вчителі та батьки можуть отримати цілісну картину їхнього навчального прогресу. Це, у свою чергу, сприяє більш точному плануванню індивідуальних освітніх траєкторій, що дозволяє вчасно здійснювати коригувальні дії та підтримувати учнів, запобігаючи можливим академічним труднощам та відставанням. Компетентнісне оцінювання сприяє всебічному розвитку та формуванню ключових навичок, необхідних для успішної інтеграції в сучасне суспільство. Актуальність теми полягає в тому, що компетентнісний підхід дозволяє не лише оцінювати знання учнів, але й виявляти рівень засвоєння ними практичних умінь і соціально значущих компетентностей, що мають вирішальне значення для їхнього подальшого навчання та особистісного розвитку.

Зважаючи на швидкий розвиток технологій та змінювані потреби суспільства, ключовими аспектами навчання є не тільки теоретичні знання, а й здатність учнів ефективно застосовувати ці знання в реальних життєвих ситуаціях. Завдяки компетентнісному оцінюванню можна визначити не лише академічні досягнення учнів, але й рівень їхніх навичок у вирішенні проблем, комунікації, критичному мисленні, а також у їхній здатності адаптуватися до нових умов та працювати в команді. Такий підхід дозволяє розвивати важливі соціальні та професійні компетентності, які є основою для подальшого успішного навчання й інтеграції в сучасний професійний та соціальний простір.

З давніх часів дослідники та педагоги-практики відчували потребу у вдосконаленні методів оцінювання, що дозволяють точніше визначати рівень засвоєння знань і навичок, отриманих у процесі навчання. Сучасний етап розвитку освіти характеризується тим, що вимірювання навчальних результатів стало не лише важливим компонентом освітнього процесу, але й невід’ємним інструментом для забезпечення об’єктивності та надійності оцінювання. Це дозволяє глибше аналізувати освітні досягнення та сприяє підвищенню якості навчання.

Враховуючи сучасні вимоги до освіти, система компетентнісного оцінювання дозволяє формувати індивідуальні підходи до навчання та допомагає врахувати специфіку кожного учня. Це дозволяє вчителям і педагогам своєчасно коригувати навчальний процес, забезпечуючи таким чином більш ефективне навчання та підвищення загального рівня знань та умінь. Зокрема, компетентнісне оцінювання підтримує розвиток критичного мислення, що є необхідним для адаптації учнів до постійно змінюваних умов, а також для формування в них умінь самостійно аналізувати, обирати оптимальні стратегії для розв’язання проблем та приймати відповідальні рішення в різних ситуаціях.

Отже, компетентнісне оцінювання виступає важливим інструментом для розвитку індивідуальних освітніх траєкторій, забезпечуючи гармонійний розвиток учнів, їхньої особистості та підготовку до подальшого життя в сучасному суспільстві, що характеризується швидкими змінами та новими викликами.

Біографії авторів

Єлизавета Барань, Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ

доктор філософії, доцент. Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, кафедра філології, доцент. Ніредьгазький університет, Інститут мовознавства та літератури, доцент

Андрея Певсе, Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ

кандидат педагогічних наук, доцент. Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, кафедра філології, доцент. Ніредьгазький університет, Інститут мовознавства та літератури, доцент.

Посилання

Baranovska, Olena 2008. Kontrol ta perevirka navchalnykh dosiahnen uchniv [Control and evaluation of student learning achievements]. In: Kremen, Vasyl ed. Entsyklopediia osvity. Kyiv: Yurinkom Inter, s. 417–418. (In Ukrainian)

Bilodid, Ivan ed. 1973. Slovnyk ukrainskoi movy v 11 tomakh. Tom 4 (I–M) [Dictionary of the Ukrainian Language in 11 Volumes. Volume 4 (I–M)]. Kyiv: Naukova dumka. (In Ukrainian)

Yermakov, Ivan 2005. Zhyttieva kompetentnist osobystosti: vid teorii do praktyky [Life Competence of the Individual: From Theories to Practice]. Zaporizhzhia: Tsentrion. (In Ukrainian)

Martynenko, Svitlana – Novyk, Iryna 2015. Zastosuvannia diahnostychnykh zavdan u protsesi vymiriuvannia navchalnykh kompetentnostei uchniv pochatkovoi shkoly [The use of diagnostic tasks in measuring the educational competencies of primary school pupils]. Pedahohichnyi protses: teoriia ta praktyka 1–2: s. 101–107. (In Ukrainian)

Martynenko, Svitlana – Oskolova, Mariana 2014. Vyvchennia osobystosti molodshoho shkoliara zasobamy pedahohichnoi diahnostyky [Studying the Personality of Junior Schoolchildren through Pedagogical Diagnostics]. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. (In Ukrainian)

Marushchak, Oleksandra 2016. Poniattia kompetentnosti u pedahohichnii diialnosti [The concept of competence in pedagogical activity]. Kreatyvna pedahohika 11: s. 97–108. (In Ukrainian)

Morozov, Serhii – Shkaraputa, Liudmyla eds. 2000. Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of Foreign Words]. Kyiv: Naukova dumka. (In Ukrainian)

Pevse, Andrea – Molnar, Hreta – Pavlovych, Yudita 2023. Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti pedahoha [The use of information technologies in the professional activity of teachers]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi 12/18: s. 970–980. (In Ukrainian)

Ágoston, György – Nagy, József – Orosz, Sándor 1971. Méréses módszerek a pedagógiában [Measurement Methods in Pedagogy]. Budapest: Tankönyvkiadó. (In Hungarian)

Beregszászi, Anikó – Csernicskó, István 2021. Szövegértési kompetencia-mérés a magyar nyelven tanuló kárpátaljai magyar egyetemisták és főiskolások körében [Reading comprehension competency assessment among Hungarian-speaking university and college students in Transcarpathia]. In: Csernicskó, István – Kozmács, István eds. Kétnyelvűség – oktatás – nyelvmenedzselés. Írások, tanulmányok Vančo Ildikó születésnapjára. Nyitra: Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem. 53–66. o. (In Hungarian)

Beregszászi, Anikó – Dudics Lakatos, Katalin – Hires-László, Kornélia – Pősze, Andrea 2023. A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola első évfolyamos hallgatóinak körében végzett szövegértési kompetenciavizsgálat eredményeiből [Results of a reading comprehension competency study among first-year students at the Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education]. Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica 2/1: 26–43. o. https://doi.org/10.58423/2786-6726/2023-1-26-43 (In Hungarian)

McClelland, David C. 1973. Testing for competence rather than for “intelligence”. American Psychologist 28/1: pp. 1–14. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0034092

Redman, Aaron – Wiek, Arnim – Barth, Matthias 2021. Current practice of assessing students’ sustainability competencies: a review of tools. Sustainability Science 16: pp. 117–135. https://doi.org/10.1007/s11625-020-00855-1

Stecher, Brian M. – Hamilton, Laura S. 2014. Measuring Hard-to-Measure Student Competencies. A Research and Development Plan. Santa Monica: RAND Corporation.

Sturgis, Chris 2015. Implementing Competency Education in K–12 Systems: Insights from Local Leaders. International Association for K–12 Online Learning – CompetencyWorks.

URL1: Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine “On Higher Education”], № 37–38, st. 2004, 2014. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (Accessed: 08.10.2024). (In Ukrainian)

URL2: PISA 2018. Összefoglaló jelentés [PISA 2018. Summary Report]. Oktatási Hivatal, 2019. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/nemzetkozi_meresek/pisa/PISA2018_v6.pdf (Accessed: 11.10.2024). (In Hungarian)

Downloads

Опубліковано

2025-05-26

Номер

Розділ

Дослідження