Особливості оніричних мотивів у сучасній українській малій прозі
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6726/2025-2-190-202Ключові слова:
оніричні мотиви, сон, марення, видіння, мотив сновидінь, містичні оповідання, категорія містичногоАнотація
У статті досліджено специфіку репрезентації сновидінь і марень у містичному просторі малої прозової жанрової форми. Проаналізовано сюжетний зв’язок оніричних мотивів з ключовими подіями оповідань, а також із психоемоційним станом персонажів. Визначено, що мотив сновидінь здебільшого розглядається в контексті психоаналізу, пов’язується із вираженням підсвідомого або ж навіть несвідомого людини. Так, візії в літературі можуть відображати внутрішній стан письменника, базуватися на його справжніх сновидіннях. Встановлено, що ще з доби романтизму сон у літературі втілював поєднання свідомого й несвідомого, а також відігравав важливу роль у готичній і містичній художній літературі задля поглиблення сюжету й тем, які в ньому піднімаються. Зосереджено увагу на особливостях репрезентації оніричних мотивів у сучасних українських містичних оповіданнях на матеріалі колективних збірок «Потайсвіт. Інакші» і «Українська містика» та збірки Н. Вівчарика «Те, що серед нас». Встановлено, що сон у містичних оповіданнях слугує засобом навіювання читачеві особливого настрою для сприйняття подій, котрі виходять за межі реальності. Визначено, що в містичних оповіданнях сни переважно насичені символізмом і алюзіями задля поглиблення і розширення надреальності. Крім того, вони виступають маркером божевілля головних персонажів, їхнього нестабільного психоемоційного стану. Встановлено, що в містичному оповіданні сновидіння перетворюється на окремий своєрідний простір, де відбувається злиття реального й нереального, земного й потойбічного. Оніричні мотиви часто пов’язуються з міфопоетичними образами, котрі належать одночасно земному світу й світу потойбічного. Також сновидіння виступають віщуванням і попередженням про прийдешні події для персонажів, накладаються на реальність, підкреслюючи поступове нарощування напруги в оповіді. Проаналізовані оніричні мотиви в деяких оповіданнях виступають для відображення художньої реальності, акцентуації уваги на її багатовимірності. Досліджено, що мотив сновидінь у містичних оповіданнях тісно пов’язаний з репрезентацією духовних практик, темами загробного життя, потойбічної помсти і реінкарнації.
Посилання
1. Boiko, Olha 2018. Onirychnyi dyskurs yak zasib stvorennia fenteziinoho khudozhnoho svitu (na materiali tvoriv Maksa Fraia i Dary Kornii) [Oneiric discourse as a means of creating a fantasy artistic world (based on the works of Max Fry and Dara Korniy)]. Naukovyi visnyk DDPU imeni I. Franka. Seriia «Filolohichni nauky» 10: s. 18–21. (In Ukrainian)
2. Bratska, Mariia 2011. Onirychni motyvy u tvorchosti polskykh romantykiv [Oneiric motifs in the work of Polish romantics]. Pytannia literaturoznavstva 84: s. 109–116. (In Ukrainian)
3. Vivcharyk, Nazar 2018. Te, shcho sered nas: zbirka opovidan [That which is Among Us: A Collection of Short Stories]. Ternopil: Mandrivets. (In Ukrainian)
4. Vorok, Khrystyna 2018. Poetyka snovydin u prozi Ivana Franka [The poetics of dreams in the prose of Ivan Franko]. Kyiv: Naukova dumka. (In Ukrainian)
5. Kozii, Olha 2022. Yak chorty v karty hraly [How the devils played cards]. In: Ukrainska mistyka: zbirka opovidan. Yampil: Pidval, s. 24–45, 189–206. (In Ukrainian)
6. Kravchenko, Yuliia 2022. Dytia tsyvilizovanoi epokhy [Child of a civilised era]. In: Ukrainska mistyka: zbirka opovidan. Yampil: Pidval, s. 189–206. (In Ukrainian)
7. Luchuk, Denys 2022. Blud [Blud]. In: Ukrainska mistyka: zbirka opovidan. Yampil: Pidval, s. 4–23. (In Ukrainian)
8. Pakhomova, Anna 2021. Motanka [Motanka doll]. In: Potaisvit. Inakshi: zbirka opovidan. Kyiv: Vydavnytstvo Marka Melnyka, s. 6–32. (In Ukrainian)
9. Romanenko, Olena 2012. Semantychne dzerkalo snu v ukrainskii vysokii i masovii literaturi [The semantic mirror of sleep in Ukrainian high and popular literature]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Literaturoznavstvo, movoznavstvo, folklorystyka 23: s. 16–21. (In Ukrainian)
10. Soliar, Stepan 2021. Zdukhach [Zduhać]. In: Potaisvit. Inakshi: zbirka opovidan. Kyiv: Vydavnytstvo Marka Melnyka, s. 133–156. (In Ukrainian)
11. Tykhovska, Oksana 2016. Psykholohichne pidhruntia obrazu dvodushnyka v ukrainskii mifolohii [The psychological background of the image of the two-faced man in Ukrainian mythology]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Filolohiia 2/36: s. 242–248. (In Ukrainian)
12. Freud, Sigmund 2019. Tlumachennia sniv [The Interpretation of Dreams]. Kharkiv: Folio. (In Ukrainian)
13. Chervinska, Olha 2011. Ryzykovani kontury ta paradoksy mistychnoho [Risky Contours and Paradoxes of the Mystical]. In: Poetyka mistychnoho: kolektyvna monohrafiia. Chernivtsi: Chernivetskyi natsionalnyi universytet imeni Yuriia Fedkovycha, s. 13–46. (In Ukrainian)
14. Jung, Carl 2024. Spohady, snovydinnia, rozdumy [Memories, Dreams, Reflections]. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury. (In Ukrainian)
15. Yusypenko, Mariia 2014. Onirychni elementy yak osnova kompozytsiino-zmistovoi budovy mini-romanu [Oneiric elements as the basis of the compositional and content structure of a mini-novel]. Inozemna filolohiia 126/2: s. 223–228. (In Ukrainian)
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації. Водночас робота ліцензується за умовами ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), що дозволяє іншим поширювати матеріал за умови належного посилання на автор(ів) та первинну публікацію в цьому журналі.















